Whatsapp är populäraste appen bland unga – äldre använder Facebook

Whatsapp och Youtube är populärt bland alla i åldern 13–29 år. Unga vuxna i åldern 24–25 år använder fortfarande Facebook. Bild: SPT/Catariina Salo

Ungdomar använder mest Snapchat, Youtube, Instagram, Whatsapp, Facebook och Reddit.

Ungdomar i åldern 13–29 år tillbringar i medeltal 15–20 timmar i veckan på sociala medier, enligt undersökningen Some och unga 2019. De flesta ungdomar är aktiva på sociala medier kvällstid mellan klockan 18 och 21. Populäraste kanalen är Whatsapp. Näst populärast är videoplattformen Youtube och bild– och vidoapplikationerna Instagram och Snapchat.

Facebooks popularitet har dalat de senaste åren och är nu den sjätte populäraste kanalen bland unga. År 2013 sade 92 procent av ungdomar att de använder Facebook. Ännu 2016 uppgav 81 procent att de använder Facebook, men nu är siffran nere i 57 procent.

Whatsapp och Youtube är populärt bland alla i åldern 13–29 år. Unga vuxna i åldern 24–25 år använder fortfarande Facebook, som inte längre är den populäraste kanalen i någon av åldersgrupperna.

Mobbningen har ökat

Unga föredrar att chatta med varandra i privata chattar. Av de tillfrågade svarade 75 procent att de är fullt medvetna om att innehållet de publicerar på sociala medier kan hittas via till exempel en Googlesökning flera år senare. Många ungdomar upplever däremot att alla inte förstår hur mycket skada man kan orsaka med osakligt beteende på sociala medier.

Knappt 25 procent har någon gång blivit retad på sociala medier. Det är 10 procent fler än för tre år sedan. Endast drygt 2 procent av ungdomarna medger att de retat någon på sociala medier. Hela 75 procent anser att de aldrig retat någon, trots att 60 procent har följt med när någon annan blivit dåligt behandlad på nätet.

Närmare 70 procent av ungdomarna vill att man ska lära sig om sociala medier i skolorna.

I undersökningen Some och unga 2019 deltog 6 247 ungdomar i åldern 13–19 år från hela landet. Undersökningen gjordes av Uleåborg stad och Ebrand Group som är specialiserade på sociala medier. Undersökningen har tidigare gjorts år 2013, 2015 och 2016.