Wäinämöinen ingen miljörisk längre

Sjönk 1998. Wäinämöinen sjönk vid kajen i Helsingfors 1998, bärgades 1999 och skulle föras till Åbo – men färden slutade i Skogby.Bild: Ksf-arkiv/Niklas Tallqvist

På onsdag diskuterar Raseborgs miljö- och byggnadsnämnd en riktig långkörare – nämligen den forna restaurangbåten m/s Wäinämöinen.

Fartyget Wäinämöinen sjönk i Hagnäs i Helsingfors 1998 och skulle året därpå bogseras till Åbo. I Skogby tog färden slut, bogserbåten havererade.

Wäinämöinen blev därför kvar i Skogby och i januari 2000 sjönk båten – igen. Ägaren ombads bärga vraket och de första försöken gjordes samma år, men misslyckades. Därefter har fartyget bytt ägare, flera gånger, och varje ägare har av stadens miljömyndigheter uppmanats lyfta vraket.

– Sådana här fall är jobbiga och att båtens ägare bytt flera gånger gör det inte precis lättare, säger miljöinspektör Maria Eriksson på Raseborgs stad.

Inte mycket kvar

År 2005 konstaterade myndigheterna att det mesta av vrakets övre delar rivits och bara några stålkonstruktioner var längre ovanför vattenytan. Försök att fylla vraket med luft för att på så vis lyfta det gjordes, men däcket rämnade och allt stannade vid ett försök. Med hjälp av pontoner har man senare gjort nya försök, men vrakets för är fastsuget i lera.

Den 31 januari i år gjordes den senaste inspektionen på platsen och myndigheterna konstaterade att vraket ligger kvar, mellan sina två pontoner. Men man kan knappt se något av vraket längre.

– Däremot ser man pontonerna på var sida om vraket. De syns betydligt mera än vraket, säger Maria Eriksson.

Ingen miljörisk

I beredningstexten inför nämndens möte konstateras att vraket efter den forna restaurangbåten i sig inte längre förfular landskapet och eftersom olja och kemikalier avlägsnats utgör vraket ingen miljörisk heller.

Vraket är dessutom utmärkt på sjökortet och ligger inte i vägen för sjötrafik och bör därmed inte heller utgöra någon annan fara eller olägenhet.

Slutsatsen är att vraket inte längre strider mot avfallslagens nedskräpningsförbud och uppmaningen att städa bort de sista vrakresterna skulle kunna avskrivas.

– Av fartyget är bara bottnen kvar. Bärgningsförsöken har redan kostat ägarna över hundratusen euro utan att lyckas. Jag misstänker att staden enligt avfallslagen skulle få stå för notan om det som är kvar ska bärgas. Vi får se vad nämnden beslutar, säger Maria Eriksson.

Vraket efter Wäinämöinen är inte unikt heller:

– Det ligger otaliga vrak längs vår kust.

Axplock ur Wäinämöinens historia

Byggdes 1942 i Hamburg, tjänstgjorde som ångbåt på floden Elbe fram till 50-talet.

Köptes 1971 till Villmanstrand som insjöbåt. Blev på 90-talet restaurangbåt i Helsingfors.

Sjönk i Helsingfors 1998. Bland annat en misslyckad sprängning vid ett rånförsök misstänktes.

Bärgades och bogserades mot Åbo men sjönk efter att bogserbåten havererade vid Skogby, som kom att bli Wäinämöinens ändhållplats.

Källa: VN 26.1.2013