Virtuell teaterträff skapar ny slags scenkonst

Söthet. Föreställningen Cuteness Overload experimenterar med gullighet. Bild: Märta Thisner

I år firas Hangö Teaterträff virtuellt den 6 juni – men bara virtuellt. Årets digitala festivalprogram består nästan helt av verk som skulle ha varit en del av fysiska festivalen.

– Det kändes viktigt för oss att fortsätta jobba med huvudsakligen samma artister som redan var inplanerade till festivalen", säger Hangö Teaterträffs konstnärliga råd som består av Jonas Welander, Tom Rejström och Anni Klein.

Sex föreställningar ges i år på Yle Arenan. Nästan alla är i någon mån virtuellt experimentella verk, som har omformats för att passa in i det nya digitala formatet.

– Det är intressant att se vilka slags nya innehåll som föds efter alla vändningar verken varit med om, säger konstnärliga rådet.

Cuteness Overload av Lisen Rosell, Nadja Hjorton och Anna Efraimsson är en film som baseras på föreställningen med samma namn. Filmen utforskar kroppsligheter, verbala uttryck, begär och den radikala potentialen i gullighet. Scenkonstkollektivet Glitcher beskriver kortfilmen Distant Dildos – Whatever happened to The Porn Horror Musical? som The Porn Horror Musical-scenverkets sura tvillingsyster. Desto mer experimentellt är teater 90°-gruppens Norppa-live med teater 90° som processlikt behandlar eskapism och frihet genom en slags distansrepetition. Den tyska pionjärgruppen She She Pop kan också ses under festivalen med verket Kanon Remote.

Teater och teknologi

Nina-Maria Häggbloms Minnesbyrån är ett experiment på hur en interaktiv, digital teaterpjäs kunde se ut. Föreställningen engagerar publiken individuellt, och interaktionen sker mellan människa och datorprogram på Facebook Messenger. Ett annat deltagande verk är Torbjörn Live av Alex Holmlund, Henrik "Honken" Gullmets, Ole Öwres och Dennis Storhannus. Föreställningen är en interaktiv kamp för överlevnad och ett virtuellt äventyr som experimentellt kombinerar teater, escape room, slow-TV och gamla textbaserade äventyrsspel.

Utöver verken kommer festivalen att fortsätta med det traditionella parallellprogrammet som i år behandlar bland annat teater och teknologi samt konstens utopier. Hangö Teaterträff har också samarbetat med Kritikbyrån, och både nybörjare och erfarna kritiker kan under festivalveckan delta i kritikerverkstaden där deltagarna får öva sig på att skriva kritiska texter om scenkonst.

Under festivaldagen delas också Antonia-priset ut till ett finlandssvenskt scenkonstverk som under det gångna spelåret stått ut med konstnärligt mod och mångfald.

Mer läsning