Varumärkesarbete faller folk i smaken

Barösund har fått ett eget öl som har gått åt som smör i solsken. Folk vill också ha prylar med lokal anknytning.

– Jag ville göra något speciellt för Barösund. Jag har alltid varit här på somrarna, säger Kenneth Bäckström som tillsammans med sin familj driver Barösunds Esso.

Det är andra året familjen har hand om det legendariska kaféet uppe på berget vid färjfästet. Innan dess hade Bäckströms föräldrar och brödet stället i fyra år. Nu ville Kenneth Bäckström använda de kunskaper han har från sitt arbete där han sysslar med varumärkesarbete.

– Jag gör IFK:s fanprodukter, så det är ett bekant område för mig.

Eftersom Bäckström kände ägarna till bryggeriet Lumi Brewing var det till dem han vände sig med sin önskan om ett eget öl redan i fjol. Då fick kaféet ett öl som bara fanns som draft men i år valde man att satsa på burköl. Och det har visat sig vara ett bra val.

– Under midsommarhelgen sålde vi 500 burkar, säger Bäckström.

Egna prylar går bra åt

I Barösund har också restaurang Scola satsat på egna smakupplevelser – men här i form av vin. Scola-vinerna kommer från en vingård i Toscana i Italien.

– Vi är själva intresserade av italienska viner och hade velat ha egna viner från början men de flesta vingårdar förutsätter att man köper så stora mängder att vi inte kunde ta dem, säger krögaren Linda Hellström-Pasanen.

Nu finns ändå vitt vin, rödvin, rosévin och mousserande vin från en mindre gård på restaurangens meny. Etiketten är designad av Emma Theman från Lojo, som tidigare också ritat egna kort åt Scola.

– Det känns roligt att ha ett eget vin att erbjuda. Det är inte det billigaste på vår lista, vi vill servera våra kunder ett gott vin, säger Hellström-Pasanen.

Barösund har också en rad egna prylar som säljs bland annat i Scola: munkjackor, t-skjortor, kepsar och mössor med Barösund-tryck och Barösund-ljus tillverkade av Tuija Ritari som bor på Mörholmen strax utanför bybutiken.

– Alla produkter går bra åt, nästan över förväntan. Vi har sålt mycket av munkjackorna.

Också i byn

De egna ölen har också hittat till Ingå kyrkby, där man i restaurang Sågen kan köpa två skräddarsydda öl från Stallhagen. Den ena, som heter Sågen, är en lager medan den andra, Bossen bisse, är en IPA-öl.

– Det var en kul grej när vi skulle komma på namnet. Men alla vet inte vad det där "Bossen" är för något, säger Marcus Grönholm, vars smeknamn "Bosse" har namngett ölet.

Sågens öl bryggs av Stallhagens bryggeri på Åland.

– Jag har i många år funderat på att det skulle vara roligt att ha ett eget öl men aldrig hunnit ta tag i det. I fjol gjorde vi det, säger han.

Barösundsdagen 7.7

Klockan 9-13 på torget vid Barösundsboden.

Trettio torgförsäljare säljer bland annat hantverk, grönsaker, bär, inredningsprylar, fisk, smycken och tavlor.

På kvällen uppträder Sam Zimon på Restaurang Scola kl. 21.