Våra chaufförer blir allt äldre

Uppfräschning. Besiktningsman Johan Hindrén rekommenderar alla att fräscha upp sina körkunskaper med jämna mellanrum.Bild: Lina Enlund

Trafik Mängden körkort i Finland blir större år för år. Samtidigt blir de äldre chaufförerna allt fler. Det märker också examensmottagaren av.

– Mängden äldre människor som skickats hit av läkare för utvärdering av körförmågan har ökat under den senaste tiden, säger Johan Hindrén.

Han är besiktningsman och examensmottagare, alltså en av dem som man kan avlägga körprov för. I vanliga fall är hans kunder 18 år men seniorchaufförer är en växande grupp.

– Jag kör med en 80-90-åring nästan varje vecka numera. De har ofta haft körkort i 60 år och tycker att de borde få fortsätta köra. Mister de körkortet är det ett hårt slag, för många är beroende av bil, speciellt på glesbygden.

För de äldre chaufförerna är det oftast motoriken, synen eller hörseln som blir så svag att det inte längre är tryggt att köra.

– Men sen kör de också ofta av gammal vana och tittar inte efter tillräckligt noga. Och reaktionsförmågan blir sämre.

Förändrat liv utan körkort

En av dem som slutat köra är Be Jansson i Sjundeå. Hon har kvar sitt körkort som går ut nästa vår men en sjukdomsattack fick henne att vakna till insikt.

– Jag insåg att jag är ju farlig – inte bara för mig själv utan också för min omgivning. Jag kan få anfall som gör att jag tuppar av helt utan förvarning. Så mina söner sa att jag inte får köra längre.

För en aktiv person som haft körkort mer eller mindre hela livet är omställningen till ett billöst liv stor.

– Svårigheten är ju att bo här. Jag kan inte förflytta mig någonstans utan sitter fast här tills någon av mina barn kan komma och köra mig. Det är ett så förändrat liv att jag har svårt att inse vidden av det, säger hon.

Gav bort bilen

– Jag har ju mitt körkort kvar och kan köra. Men jag har ingen bil, den har jag gett åt mitt barnbarn. Det är bättre att den inte finns här, annars skulle jag bli frestad att åka iväg med den.

Be Jansson har försökt få taxikort av kommunen men bedömningen har varit att hon är i för gott skick.

– Jag orkar gå 100 meter och det är åtta kilometer till Sjundeå centrum. Jag undrar hur jag skulle bära mig åt för att gå dit, säger hon.

Vänner och bekanta har inte agerat chaufförer ännu men så är det också relativt färskt att Jansson inte kör.

– Jag har inte tutat ut det till höger och vänster så de har inte vetat att jag sitter här utan bil. Men det kommer så småningom.

Fel att ta pengar av äldre

Be Jansson har frivilligt slutat köra bil. Ofta är det ändå en myndighet som ingriper, senast vid någon av de obligatoriska kontrollerna för att förnya körkortet. Läkare eller polis kan skicka en person på nytt körprov och besiktningsmannen ger då ett utlåtande om körförmågan.

– Om läkare eller polis misstänker att personen inte längre kan köra kan personen skickas för utvärdering av körförmågan, säger Pekka Hiltunen vid Trafiksäkerhetsverket Trafi.

Tidigare var nya körkort i kraft sjuttio år men sedan 2013 är nya körkort för personbilar och motorcyklar i kraft i femton år. Körkort för lastbil och andra större kombinationer är i kraft fem år i taget. Den första obligatoriska läkargranskningen sker vid 70 års ålder för personbilschaufförer. Personer med lastbilskörkort eller busskörkort ska på granskning redan vid 50. Därefter är det läkarkontroller vart femte år eller, om läkaren anser att det finns fog för det, med tätare intervaller.

Marianne Hagström i Sjundeå är upprörd över bestämmelserna.

– Jag tycker att de äldre blir fel behandlade. När jag gick på läkarkontroll vid sjuttio fick jag körkort för fem år men måste ha ett nytt läkarintyg efter bara två år, fast jag är en helt frisk person utan medicinering. Jag tycker det är att sko sig på oss äldre. Det kostar ändå över 80 euro att få ett läkarintyg på hälsovårdscentralen, säger hon.

Lönar sig att repetera

Det är inte bara äldre personer som mår bra att reflektera över sin körförmåga.

– Det skulle vara jättebra för alla att fräscha upp sin teoretiska kunskap vart tionde eller vart femtonde år och också ta några körtimmar med en lärare, säger Johan Hindrén.

För även om mycket i trafiken är konstant finns det också saker som förändras. Det som ökat mycket den senaste tiden är mängden rondeller.

– Äldre människor kan ha svårt att veta hur de ska köra i en rondell, när de ska blinka eller låta bli.