Unika cykelupplevelser väntar Hangös äldre

Tillskott. Hanna Österlund är mycket nöjd över de nya möjligheter Hangös två rikshor kommer att ge äldre människor.Bild: Christoffer Holm

I vår ska alla äldre, som inte längre kan eller vågar cykla själva, kunna boka en tur på Hangö stads nya cyklar av riksha-typ. Nu söks frivilliga cyklister.

I vår kommer möjligheterna för äldre människor att komma ut i staden och den friska luften öka märkbart. För några veckor sedan fick Hangö stad nämligen två helt nya rikshor, som ska användas för cykelturer för äldre som bor på vårdhem eller hemma, men som inte längre orkar eller vågar cykla själva.

– Vi riktar in oss på de äldre. Det kan handla om en tur till kaféet eller en tur förbi någon plats man tidigare bott på. Det viktiga är att få komma ut och känna den friska luften, säger fysioterapeut Hanna Österlund vid Hangö stad.

Bättre än förväntat

I september i fjol kunde VN berätta om stadens planer, men då var finansieringen ännu oklar och Hanna Österlund vågade inte hoppas på mer än en cykel.

– Men nu har vi två. Den ena har donerats av Rotary och går i både Rotarys och Finlands färger. Till den andra har pengarna donerats främst av Aktia men även av centrumföretagarna och en privatperson. Helkama har donerat cykelhjälmar.

Hangö stad har skjutit till en del pengar men Österlund är mycket glad över att intresset att donera pengar har varit så stort. Vissa donationer tvingades man till och med säga nej till.

De nya cyklarna ska ingå i stadens projekt Kraft i åren och utbildningen av cyklister inleds i slutet av mars.

Hangös cyklar är tillverkade i Nederländerna men fenomenet har spritt sig från Danmark. I Västnyland finns liknande cyklar närmast i Lojo. De fick kommunen i höstas.

Frivilliga cyklister

Cyklarna är anpassade så att det ska vara lätt även för exempelvis rullstolsbundna att sätta sig. Säkerheten prioriteras och därför utbildas alla frivilliga som ska cykla.

– Den första skolningen är redan fullsatt, men i maj ordnar vi nästa. Sedan få vi se hur stort intresset blir, säger Österlund.

Just nu har drygt 10 personer anmält sitt intresse. Österlund räknar med att man i början behöver runt 20 cyklister. Även vårdpersonal utbildas för att kunna ta de boende vid stadens vårdhem på en tur.

– På utbildningen går våra tre utbildade cykelkaptener igenom principerna kring frivilligverksamhet, och så ska man förstås få öva med cyklarna, säger Österlund.

Den 6 april från och med klockan 12 ska Kraft i åren också visa upp cyklarna för Hangöborna utanför K-supermarket.

– Där kan man testa cyklarna och bekanta sig med verksamheten, säger Österlund.

Samtidigt får besökarna ge namnförslag för cyklarna.

Bokningssystem planeras

En del kring verksamheten är ännu öppen, men lär klarna till våren. Just nu skissar samarbetspartnern Cykelförbundet på ett bokningssystem som staden hoppas kunna införa.

– Två personer ska ju hitta varandra och hitta gemensamma tider då man kan ta en tur, säger Österlund.

Dessutom funderar man på att planera färdiga rutter som är lättillgängliga och där trafiken inte är störande.

Hanna Österlund tycker att Hangö är en perfekt ort för rikshor i vilka man tar ut äldre och hoppas att så många som möjligt intresserar sig för cyklarna. Cyklarna har två sittplatser och bälten.

– Jag hoppas att även anhöriga nappar på det här. Och en anhörig kan givetvis åka med på en tur.

Nationellt projekt

Hangös cykelverksamhet bygger på Cykelförbundets nationella projekt Cykling utan ålder (Pyörällä kaiken ikää.)

Den finländska verksamheten härstammar från Danmark och den frivilliga internationella verksamheten Cycling Without Age.

Sedan starten i Danmark 2012 har verksamheten spritt sig till bland annat Norge, Australien, Schweiz, Singapore och Finland.

I dag verkar projektet i runt 40 länder, med över 1 500 cyklar och 10 000 cyklister.

I Finland inleddes verksamheten i Tammerfors 2015.

Just nu har runt 25 kommuner i Finland rikshor för äldre.

Inom verksamheten utbildas cykelkaptener som i sin tur utbildar cykellotsar.

Utbildningen sker i samarbete med Äldreinstitutet, som ägs av en stiftelse.

Målet är att ge äldre möjlighet att komma ut i stadsmiljöer och naturen på cykel.