Unik järnvägshistoria i miniatyr

År 1873 öppnades Finlands första privata järnväg på sträckan Hangö–Hyvinge. Utvecklingen sedan dess har inspirerat Jan-Eric Nyström till både små och stora miniatyrer av tågen och själva banan.

Jan-Eric Nyström är en riktig entusiast. Under många års tid har han byggt små ånglok som han flera gånger varje sommar låter besökare åka runt med på järnvägsmuseet i Hyvinge.

– Det är en hobby och ett talkoarbete, en rolig grej, säger han själv.

En stor del av intresset för tåg kommer från Hangös unika järnvägshistoria, och under det senaste året har intresset för den tagit ytterligare ett steg. Hemma i huset på Mannerheimvägen i Hangö har Nyström nu en exakt modell av järnvägsstationen i Hangö, även den unik med sin funkisstil, med omgivande järnvägar, dieselloket Dv12 – en daglig syn i Hangö, och en massa andra lokalt inspirerade detaljer.

– Allt började med att dieselloket lanserades som byggsats på en mässa förra våren. Jag beställde det, byggde upp det och kom på att jag också ville skapa stationsområdet kring Hangö station, säger Nyström.

Inspiration från Hamburg

Modellerna och miniatyrjärnvägen är byggda i skalan 1:87, HO. Förutom stationen finns bland annat Pohjolan Liikennes bussar, VR Cargos vagnar, Sandös vindkraftverk och ett plan från Täktoms flygfält i miniatyrstaden.

– Inspirationen kommer förstås också från världens största miniatyrjärnväg i Hamburg, Miniatur Wunderland. Senast jag besökte den bet det mig att jag vill bygga något interaktivt, säger Nyström.

Därför är modellen av Hangö station med omgivning fylld av elektronik. Lampor lyser, tåg och bilar kör i olika sekvenser, en plåtpolis bötfäller bilister och ett gästande tivoli gläder besökare intill stationen.

– Tre mikroprocessorer driver allt, säger Nyström.

Dessutom har han byggt in en interaktiv frågesport i modellen.

– Den ställer frågor om VR, deras lok och vagnar, järnvägsmuseet i Hyvinge och själva modellen.

I mitten av maj ställde Nyström nämligen ut modellen i Hyvinge, till stor glädje för besökarna.

– En annan mässa frågade också om jag skulle vilja ställa ut, men den är kommersiell och jag gör helst det här ideellt.

En värld av detaljer

Att bygga modellen har tagit mellan 300 och 400 timmar. Alla hus och miljöer ska byggas upp från små delar, en mängd elektronik ska installeras och ljud, ljus och olika rörelser och sekvenser ska programmeras.

– Stationen, bussen och VR-vagnarna har jag fotat från alla vinklar och printat ut på papper. Stationen är byggd som kartongmodell men även några tågvagnar har jag byggt om för att de ska se ut som de finländska, säger Nyström.

Trots den mängd detaljer som miniatyrstaden omfattar intygar Nyström att modellbygge inte behöver vara så dyrt, inte ens då man börjar satsa på elektronik.

– I dag kan man göra det mycket billigare än förr. Led-lampor kan man exempelvis köpa 100 stycken för två euro från Kina.

Även olika skärmar, som den som spelar upp en ljusshow och en rock-version av Jean Sibelius Finlandia bakom ett rockband intill tågstationen, får man billigt från Kina.

Ofattbart arbete

Trots att tåg i en mindre skala nu börjat intressera Nyström är de större loken, som Nyström själv kör och upp till femton barn kan åka med på, fortfarande hans huvudsakliga hobby.

De större loken i skala 1:8 har Nyström redan byggt fyra ånglok och ett ellok av. De kan kräva ofattbara runt 3 000 timmar arbete var.

– Alla delar utom tryckmätarna har jag gjutit och gjort själv.

I sommar ska han köra loken på järnvägsmuseet ännu den 22 och 30 juli samt 13 augusti. Inspirationen till tågen fick Nyström, själv pensionerad animatör, via amerikanske kollegan Ollie Johnston som ritat för Walt Disney.

– Då jag såg hans miniatyrtåg i USA år 1993 konstaterade jag att det här måste jag göra själv. Visst tar hobbyn en hel del tid, men det är ju hela meningen med en hobby.