Unga stipendiater ställer ut med konstföreningen

Verk av tre högstadieelever finns med i Ekenäs konstförenings decemberutställning. De tre eleverna har fått stipendium av föreningen.

Det är andra året som Ekenäs konstförening delar ut ett stipendium till högstadieelever som visat stort intresse för bildkonst och varit aktiva och intresserade. Stipendierna delas ut i Ekenäs tre högstadieskolor och eleverna väljs av läraren i bildkonst.

– Stipendiet är ett köpkort till en nätaffär för konstnärstillbehör. Dessutom blir de inbjudna att delta i vår decembersalong. I år var vi väldigt glada för att alla tre ville vara med, säger konstföreningens ordförande Camilla Klingstedt.

De tre stipendiaterna är Saga Erlin, Amelie Salvesen och Pia Lagerström. Erlin har målat tavlan Solen i min hand i blandteknik, Salvesen har gjort blyertsteckningen Visage och Lagerström bidrar med akrylmålningen Lux.

Ett av syftena med konstföreningens stipendier är att engagera unga konstnärer och få dem med i föreningen.

– Det är också ett sätt att få nya idéer och tekniker in i föreningen, säger Klingstedt.

Något brokig helhet

Namnet på årets decembersalong är Ljus i mörkret.

– Man kan tolka temat hur man vill – som ett konkret ljus i mörkret eller som hopp i dystra tider, säger Klingstedt.

Temat är inte tydligt närvarande genom hela utställningen utan helhetsintrycket blir dessvärre rätt brokigt.

Tavlorna är grovt sett upphängda så att färgvärlden på en och samma vägg harmonierar. Så är till exempel väggen snett fram till höger från ingången sett komponerad så att två av Sonja Mäkeläs färgstarka oljemålningar vägs upp av den fotografiskt vackra Speglingar av Lisbeth Grönholm och den vintrigt bleka akrylmålningen Vinter Villa av Johanna Cedercreutz. På motsatt väg är det mycket neutralare färger som dominerar.

Samtidigt visar utställningen på den bredd som finns i Ekenäs konstförening. Här finns något för alla smaker. Till mina favoriter hör den finstämda Rendez-vous av Tuula Masalin, med en kvinnoskepnad i elegant utstyrsel som lutar sig mot en mur. Kvinnan har inget ansikte vilket gör henne både universell och opersonlig. På samma vägg finns också den suggestivt gröna och frodiga Dagmars källa av Johanna Cedercreutz och akvarellen Palermo av Kerstin Sevón. De vackra valven för tankarna till sydligare breddgrader och kommer med en varm fläkt i det gråa vädret. Samma effekt har Camilla Klingstedts oljemålning Skymning i Baracoa, som avbildar kvällsstämning på vad jag tolkar vara en bakgata i en sydligare stad, där en bar håller på att stängas.