Tusentals ville titta på Toroidion

Toroidion-försäljaren Michael Nylund är mer än nöjd med lördagens evenemang som lockade 3 500 besökare och resulterade i ett hundratal investeringar. Bild: Privat

Cirka 3 500 personer ville se hyperelbilen Toroidion 1MW när den för första gången visades upp i sin hemstad Raseborg i lördags.

– Vi var ganska säkra på 1 500-2 000 besökare så det var över förväntan. Det var en succé, säger Michael Nylund som förmedlar Toroidion-bilar på High End Super Cars by Special Mobil.

De flesta besökarna var Raseborgare men det kom också personer längre ifrån, bland annat en investerare från Vasa. Han var en av ett hundratal som ville investera i Toroidion bara i lördags.

– Ungefär lika många tog broschyrer med sig och lovade återkomma inom ett par dagar. Vi har också fått investeringar från Schweiz.

Nylund påpekar att en investering i Toroidion inte enbart är en investering i bilproduktionen, det är en investering i hela den teknik som Toroidion representerar.

– Teknik som kan användas i bussar, fartyg, flygplan till exempel. Och om fem år kanske vi kan sälja Toroidion-modeller i prisklassen 20 000-30 000 euro.

Den första finansieringsrundan pågår till och med den 29 april.

Offerter gjorda

Michael Nylund vill inte avslöja om man tagit emot beställningar på bilen.

– Men vi har gjort offerter. Redan det är ganska positivt.

Utgångspriset är 995 000 euro. Därtill kommer bilskatt och moms.

– Varje bil är skräddarsydd för beställaren. Och det finns alltid de som vill ha det värsta, skrattar Nylund.

Det som tycks tilltala kunderna är det faktum att Toroidion är en hundraprocentig elbil.

– Det finns förvisso hybridbilar. Men en förbränningsmotor tar ju död på halva idén.

Också bilsamlare är på hugget eftersom det är de första versionerna av en bil som blir de mest värdefulla.

Nylund ser det som relativt sannolikt att produktionen av Toroidion-bilar skulle kunna ske i Raseborgstrakten.

– Vi håller själva hårt på att Toroidion ska stanna i Raseborg. Det är en bit till flygplatsen men å andra sidan är det nära till Hangö hamn. Vi utreder möjligheterna för tillfället och har några alternativ för lokaler. Vi behöver en testbana. Men det borde inte vara någon omöjlighet med tanke på att bilens utsläpp är noll och ljudnivån ungefär hälften jämfört med en motsvarande bensindriven bil.

Mer läsning