Toroidion tror på genombrott i år

Minister Kai Mykkänen (längst till vänster) fick bekanta sig med Toroidions konceptbil genom Harri Toivonen och Pasi Pennanen.Bild: Lina Enlund

I torsdags besökte utrikeshandels- och utvecklingsminister Kai Mykkänen Lojo och Raseborg. I det privata kör han elbil och är därför en av många som med intresse följer med Toroidions väg från koncept till produkt.

– Jag har laddat min elbil vid snabbladdningsstationen vid järnvägsstationen i Ekenäs flera gånger. Området är relativt bekant för mig. Jag är intresserad av hur man kan bli kvitt användningen av fossila bränslen och det är fint att se att Ekenäs Energi är en föregångare på den fronten. Här har man producerat fjärrvärme och el med flis sedan början av 2000-talet.

Samlingspartiets minister Kai Mykkänen råder Ekenäs Energi att fortsätta på samma väg.

– Om man vill uppnå regeringens mål om att ha 250 000 elfordon i vår bilpark före år 2030 måste man vara förutseende och skapa rätt förutsättningar.

Mykkänen konstaterade att Västnyland också bjuder på överraskande aktörer.

– Toroidion är ett sådant exempel. Det är fint att vi har fått en uppstartskultur till Finland. För 15 år sedan var det givet att ingenjörerna sökte sig till Nokia eller Wärtsilä. Nu väljer många att prova sin lycka på egen hand. Och det kan man göra i till exempel Ekenäs lika bra som på Kägeludden.

För att undvika en negativ befolkningsutveckling i Västnyland ser Mykkänen det som viktigt att det finns tillgång till kunnig arbetskraft lokalt.

– Speciellt verkstadsindustrin har svårt att hitta kompetent personal. Vi måste se till att det finns yrkesutbildning på flera ställen. Vi får inte skära för mycket i det nätet.

Urbaniseringen är en global trend som mer perifera orter har svårt att rå på, säger Mykkänen.

– Men de mindre kommunerna måste se till att invånarna upplever en livskvalitet. Och städer som Hangö och Raseborg borde betrakta fritidsboende som en bra sak trots att dessa människor kanske bor halva året i huvudstadsregionen.

Ut på banan

Till Mykkänens västnyländska visit hörde också ett besök hos Toroidion i Skuru. Där står den klarblå prototypen Toroidion 1MW Concept Car fortfarande. Men bilens själ och hjärta, drivlinan, är borttagen. I år ska tekniken reproduceras i ett antal exemplar och gå ut till kunder för att testas. År 2018 ser ut att bli ett år av nya intressanta avslöjanden från Toroidion.

Det ena spåret handlar om racing. För ett år sedan värvades Harri Toivonen (bror till legendariske rallyföraren Henri Toivonen) till Toroidionteamet som rådigvare i motorsportsfrågor.

– Det fattas bara en huvudsponsor. Allt annat är klart. Vi är "ready to race", säger Toroidions grundare och designer Pasi Pennanen.

Siktet är inställt på 24-timmarsracet Le Mans. Toivonen har varit med i Le Mans flera gånger både som förare och funktionär. Förutom banracing känner han också rallykretsarna.

– Jag vet hur revolutionerande Toroidions teknik skulle vara i rally. Det är som när Audi Quattro var med i Monte Carlo första gången och var en minut snabbare än tvåan på specialsträckan upp i bergen.

Toivonen valde att arbeta med Toroidion även av andra orsaker.

– Dels är Toroidion en finländsk produkt. Dels bygger Toroidion på ett 48-voltssystem där andra är elbilar spänner mellan 350 och 900 volt. Starkströmssystemen kan vara ett problem för de stora elbilstillverkarna när olyckor inträffar. Men det vill ingen prata om.

– Toroidions 48-voltssystem gör att batterierna är trygga att tillverka och använda i ett fordon, säger Pasi Pennanen.

Till transportbandet

Det andra spåret i Toroidions utveckling är att starta den industriella produktionen vilket man kommer att göra så fort som möjligt. Men här ligger också den största prövningen.

– Att skala upp vår verksamhet och vår produktion är vår stora utmaning. Ambitionerna är höga. Men vi kan inte göra en testbilsflotta på 800 till 1 000 bilar såsom de stora biltillverkarna kan, säger Pennanen.

Är finansieringen i skick?

– Jag säger som Elon Musk: Den är aldrig i skick.

– I det avseendet är den här branschen ett bottenlöst hål. Den budget du har, oberoende av hur stor den är, används. Alltid. Citroën hade en budget på 80 miljoner euro och så kom Volkswagen med en 150 miljoners budget – i samma rallyserie, exemplifierar Toivonen.

Intresset för Tororidion är fortfarande stort ute i världen, menar Pennanen och Toivonen.

– Vi har fört intressanta förhandlingar. Vi har fått förfrågningar från flera olika håll i världen att flytta huvudkontoret. Men tillsvidare finns vårt kunnande här, säger Pennanen.

En komplett Toroidionfabrik skulle sysselsätta 1 500 personer. Men det finns flera alternativ för hur produktionen kunde förverkligas.

– Komponenter kan skickas vart som helst för montering, konstaterar Toivonen.

– Vi utesluter inte att det sker i Raseborg. Men pengar är som vatten och rinner dit de kan rinna, säger Pennanen.

Minister Mykkänen lovade att hjälpa med att öppna dörrar till europeiska biltillverkare men Toroidion tycks ha den biten under kontroll.

– Vi har varit i Europa. Där har vi bekanta aktörer och bra relationer. Där finns en kultur kring affärer och källskydd som vi känner till. Vi ser också på möjligheterna utanför Europa men det betyder inte att vi skulle tacka ja till ett kinesiskt erbjudande utan vidare, säger Pennanen.

– Fast Toroidion skulle säljas till Kina kommer vi ändå att finnas i Finland på något vis. Tjänsterna och produkterna säljs härifrån, säger Toivonen.