Tidlös och aktuell – Bertel Gardberg

Helhet. Utöver vitriner med ett brett urval produkter finns Bertel Gardbergs arbetsbord och verktyg på utställningen i Vita Salen, där han på 1950-talet också gjorde beställningsarbeten för Fiskars. Bild: Peter Sjöstrand

De nordiska influenserna i finländsk formgivning kan i hög grad spåras till konsthantverkaren Bertel Gardberg som just nu uppmärksammas med en jubileumsutställning i Fiskars Bruk. 101 år har gått sedan mästaren föddes.

Utställning: Bertel Gardberg 101 Jubileumsutställning. Plats: Kopparsmedjan i Fiskars Bruk. Tid: 25.11–2.4. Öppet: On–sö kl. 12–17. (stängt 6.12 och 24.12). Arrangör: Fiskars bruk i samarbete med Designmuseet. Utställningsarkitekter: Industriformgivarna Antti Siltavuori och Barbro Kulvik. Seminarium: 10.2.

Jubileumsutställningen visar på ett åskådligt och inspirerande sätt både kvalitet och bredd i silversmeden och akademikern Bertel Gardbergs produktion. Bertel Gardberg (1916-2007) verkade som konsthantverkare i över 50 år. Med sitt arbete gjorde han finländskt hantverk och formgivning känt i världen. Tre gånger fick han pris i Triennalen i Milano.

Helhet. Utöver vitriner med ett brett urval produkter finns Bertel Gardbergs arbetsbord och verktyg på utställningen i Vita Salen, där han på 1950-talet också gjorde beställningsarbeten för Fiskars. Bild: Peter Sjöstrand

Gardberg tillverkade både unika produkter – smycken och miniatyrskulpturer – och beställningsarbeten för industrin. Han gjorde också sakrala kärl till många kyrkor. Utöver silver använde han mässing, trä, sten, stål och tenn. Som silvermästare hade Gardberg rätt att använda en stor stämpel i arbetet, och hans stämpel BRG är ett internationellt tecken på erkänd kvalitet.

BRG. Bertel Gardberg hörde till de silvermästare som fick egen stämpel i rätt stort format. Bild: Peter Sjöstrand

Karelia sedan 1957

Speciellt känd för den stora allmänheten är besticken han formgett för Hackman, inte minst Karelia från 1957 som fortfarande är i produktion vilket är anmärkningsvärt i sig. Hackman har även startat nyproduktion på bestickserien Lion.

Populära. Besticken Karelia formgavs 1957 och är fortfarande i produktion hos Hackman. Bild: Peter Sjöstrand

– Proportionerna är desamma som när pappa formgav Lion men de görs i lite större format, säger Carina von Koskull.

Hon är Bertel Gardbergs dotter och har tillsammans med sin bror Måns Gardberg bistått utställningsarkitekterna Antti Siltavuori och Barbro Kulvik med kunskap och minnen om fadern, men även lånat ut en mängd föremål till utställningen.

Pedantisk ordning

Familj. Bertel Gardbergs barn Carina von Koskull och Måns Gardberg har bidragit till utställningen med föremål ur sina samlingar och minnen och kunskap om sin far. Bild: Peter Sjöstrand

Carina von Koskull önskar i dag att hon tillbringat ännu mera tid i sin pappas ateljé, men som barn var det inte så självklart att anpassa sig till pappans pedantiska ordning. Hans arbete präglade naturligtvis mycket av livet i hemmet och de värden som gällde framstod som självklara. Som ung behövde hon ett visst avstånd och fokus på annat.

Även om hon inte valde att utbilda sig inom formgivning, konst och konsthantverk är dessa områden i dag hennes stora intressen. Det blir inte mindre av att hennes man Dan von Koskull nyligen etablerat Stockholms auktionsverk i Finland.

Internationellt och lokalt

Utställningen har sin givna plats i Fiskars där formgivning är i högsätet. I Gardberg förenas dessutom två begrepp man gärna lyfter fram i Fiskars: Det lokala och det internationella.

Gardberg jobbade för Fiskars redan innan han flyttade till Pojo. Inte långt från brukets hjärta ligger ateljén som stått orörd sedan hans död 2007. Hans arbetsbord och verktyg finns nu som konkreta blickfång på utställningen, vid sidan av vitrinerna med produkter samt ett bord med diplom och andra dokument som berättar om hans framgångar.

Arbetsbordet återfinns också i en film som visar Bertel Gardbergs arbete med de verktyg han själv gjort. Det var nämligen hans fasta övertygelse att en konsthantverkare bör kunna tillverka sina egna arbetsverktyg.

Manuellt. Verktygen berättar en del om hantverket. Bild: Peter Sjöstrand

Danmark, Irland

Innan Gardberg slog sig ner i Pojo, inte långt från födelseorten Ekenäs, hann han studera i Danmark, verka som designer i Paris, ha verkstad för silversmide på några adresser i Helsingfors och under åren 1966 till 1971 fungera som konstnärlig ledare på designinstitutet Kilkenny Design Workshop i Irland.

Henrik Kihlman från Finlands guldsmedsförbund betecknar Gardberg som unik för sin tid. Med honom kom nordiska impulser till vårt land, och han bidrog starkt till den finländska formgivningens framgångar.

Naturlikt. Natursten och halvädelsten samt olika stenkombinationer återfinns i de skalbaggar Bertel Gardberg gjorde. Bild: Peter Sjöstrand

Kihlman betonar också Gardbergs starka kontakt med naturen som avspeglas i hans arbete. På utställningen märks bland annat skalbaggar och andra insekter gjorda i sten – ofta med halvädelstenar som detaljer.

Samtidigt som formspråket är tidlöst präglas det av glädje och lekfullhet.

Mer läsning