Tågresenärer i Sjundeå vägrar ta skeden i vacker hand

Kati och Jani Laaksonen kan bli tvungna att köpa en till bil för att få familjepusslet att gå ihop när tågturer till Sjundeå dras in. Bild: Jenny Paajes

Om bara några veckor minskar antalet tågturer från och till Sjundeå. För många familjer blir då vardagen ett svårlagt pussel.

Ett fullsatt auditorium och fler talturer än det ryms inom ramen av en frågetimme vittnar om att Sjundeåborna vägrar acceptera försämrade tågförbindelser till och från sin kommun.

Önskemål och rentav krav om förbättrad service på kustbanan riktades under måndagskvällen till representanter för VR, Helsingforsregionens trafik, NTM-centralen och Trafik- och kommunikationsministeriet som kommit till Aleksis Kivi-skolan för att svara på Sjundeåbornas frågor.

En ond cirkel

De flesta i salen var överens om att ersättande bussar som ska mata passagerare till tågen i Kyrkslätt inte är en fungerande kompensation eftersom restiden då förlängs avsevärt. I längden innebär det att allt fler väljer att ta bilen till jobbet, vilket i sin tur leder till färre tågpassagerare och ett ännu sämre utbud av kollektivtrafik.

Kati och Jani Laaksonen hör till dem som nu ser sig tvungna att överväga att skaffa en till bil på grund av försämringen.

– Jag kommer inte annars att hinna hämta min dotter från dagis innan det stänger klockan fem. För att hinna vara åtta timmar på jobbet måste jag ta 17.23-tåget från Helsingfors hem, säger Kati.

Jani som arbetar i Lojo och slutar jobba klockan fem har inte heller möjlighet att gå tidigare för att hämta dottern. Han önskar att daghemmen kunde se över sina öppettider för att underlätta vardagen för de drabbade familjerna.

– Som det är nu finns ingen flexibilitet vad gäller stängningstiden, säger han uppgivet.

Mer läsning