Suget efter Toroidion är enormt

Sedan han introducerade världens kanske effektivaste elbil har Pasi Pennanen bland annat kallats "Teslas största utmanare". Nu går Raseborgsföretaget Toroidion in i nästa fas.

Inget, absolut inget antyder att en bil som kan komma att revolutionera hela branschen byggs där den byggs i Pojo. Vi måste fråga för att hitta rätt dörr. Inne i Pasi Pennanens verkstad stirrar man rakt in i Toroidions ögon. Den ligger där lite som en vakthund som lugnt väntar på husses reaktion. Men husse reagerar inte. Han är fullt fokuserad vid sin skärm längre in i verkstaden.

– Det är lite bråttom, säger han ironiskt när han till slut stiger upp från sin stol och får varva ner med en kopp kaffe.

För drygt ett år sedan introducerade han sin hyperelbil Toroidion 1MW vid Top Marques i Monaco. Det gav det lilla företaget från Raseborg enorm publicitet. Det skrivs om Toroidion hela tiden. En biltidning i Australien kallade Raseborgsföretaget för "Teslas största utmanare".

– Det är ganska stort. Det är inte många start up-företag som det skrivs om kontinuerligt och som jämförs med äldre etablerade företag, säger Pennanen.

Men efter lanseringen av konceptbilen har arbetsbördan fördubblats och ändrat karaktär.

– Nu gäller det att sälja bilar och att hitta kunder till vår drivlina. Det har varit extremt krävande och tungt. Vi har inte råd med misstag. Vår erfarenhet och yrkeskunskap sätts verkligen på prov. Svårighetsgraden är hög, säger Pennanen.

Hans telefon ringer bredvid kaffekoppen. Den verkar göra det var femte minut minst.

– Så här är det. Nya nummer varje gång. Jag får hundra e-postmeddelanden varje dag. Jag hinner processa en bråkdel. Snart måste jag anställa någon för det.

Toroidion har ett tjugotal ägare varav hälften deltar aktivt i verksamheten. Företaget grundades 2011. Det har varit Pennanens heltidsjobb sedan 2013.

– Vi var tvungna att ta ett beslut om att satsa fullt ut eller inte.

Det var inget lätt beslut. Pennanen visste hur mycket jobb det skulle kräva och framför allt: hur mycket pengar. Just finansieringen har varit den största utmaningen.

– En tysk biltillverkare sätter 400 gånger mer pengar på att utveckla en prototyp än vad vi gör.

Nu är Toroidion i den situationen att utomstående pengar behövs för att man ska kunna ta nästa steg. Den första finansieringsrundan är i gång. Minimiinsatsen är 1 000 euro. Nästa runda är om ett år.

Steget man talar om är att gå från prototyp till serietillverkning.

– Med små resurser måste man satsa på en kommersiell produkt ganska fort. Annars går det inte.

Målet är att en kommersiell version av Toroidion ska vara i produktion inom ett par år med en takt på 75 bilar om året.

Testbilar behövs

Det torde inte vara någon omöjlighet. Pennanen säger att man har fått i gång försäljningen, både för bilens och för drivlinans, det vill säga den nya elteknikens och kraftöverföringens, del.

– Det bästa med vår drivlina är att den kan modifieras i mycket större utsträckning än en förbränningsmotor. Man kan enkelt kalibrera den enligt var bilen kommer att användas. Till exempel i Schweiz och Österrike har man mer nytta av stort vrid än hög topphastighet.

En av många unika lösningar i Toroidion är den direkta drivkraften. Bilen har en motor vid varje hjul.

– Det krävs ett stort vridmoment i motorerna. De ska ensamma vid ganska låga varvantal uppnå samma vridmoment som en förbränningsmotor, växellåda och slutväxel gör tillsammans.

Ett vanligt problem med elbilar är att batteriet tappar effekt efter ett par år precis som i mobiltelefoner. Med Toroidions lätta och enkelt bytbara batterier kan man kringgå det problemet.

– Det kommer att finnas Toroidion-ägare som aldrig behöver sätta stickkontakten i väggen. Och batteritekniken utvecklas hela tiden. Det visar bara att vi är på rätt väg.

Målet är att Toroidions teknik ska kunna tillämpas också på farkoster i vatten och luften. På det sättet står Toroidion på en mycket bra grund. Det finns en marknad både för bilen och för bilens teknik.

– Vi har börjat i bilindustrin eftersom det är den vi känner till bäst.

Det man behöver nu, menar Pennanen, är en produktversion som intresserade kunder kan provköra.

– Jag tror att vi kan sälja ett par års produktion i en handvändning så fort det finns bilar att provköra. Många har köpt sin första Tesla efter att ha testat den i praktiken.

När man har små resurser blir produkten dyr och volymerna små, säger Pennanen men han tror att man i serieproduktion kan få ner Toroidions pris till under en miljon euro.

– Det är bara en tredjedel av vad en hybrid-Koenigsegg kostar.

Enorm potential

Just nu är Toroidions högkvarter i Skuru i Raseborg. Det som behövs för serieproduktion är en fabrik för drivlinan, en för produktionslinje för bilarna, en produktutvecklingsenhet och förstås personal.

– Malms flygfält hade potential, säger Pennanen nämner svenska Koenigsegg som exempel.

De svenska sportbilarna tillverkas i Valhall Park utanför Ängelholm. Det är en före detta militärbas där biltillverkaren kan använda den tidigare landningsbanan som testbana.

Pennanen har kontaktats av aktörer som erbjudit honom just verksamhetsplats vid flygfält. Man har till och med erbjudit sig att bygga testbanor för Toroidions behov. Pennanen utesluter egentligen bara nordöstra Finland av logistiska orsaker. Men helst skulle han etablera Toroidion-fabriken någonstans på sydkusten.

– Ju närmare flygplatsen desto bättre. Vi strävar efter att bli kvar i Finland trots att det inte är något billand.

Även om konceptet Toroidion är 100 procent finländskt är den fysiska bilen långt ifrån det.

– Inte ens skruvarna i bilen är inhemska. Jag har märkt det tidigare i mitt arbete och framför allt med det här projektet. Det finns ingen industri kvar i Finland längre. Det är en katastrof. Men det finns fortfarande kunskap kvar i vårt land.

Därför framhåller Pennanen gärna den enorma tillväxtpotential som finns i bilbranschen, speciellt när man talar om elteknik. Det finns cirka 300 miljoner motordrivna fordon i världen vars utsläpp borde fås till noll.

– Fabriken i Nystad är liten. Där tillverkas inte ens en promille av alla bilar i världen. Ändå sysselsätter den cirka 200 underleverantörer med sammanlagt tusentals anställda. Vi talar om export. Vi talar om en sak som kan få det här landet på fötter igen. Men det är svårt att få beslutsfattarna att inse det. Om Finland inte återhämtar sig ekonomiskt snart kanske det blir omöjligt till slut.

Visas upp i dag

I dag visas Toroidion 1MW första gången upp för allmänheten i hemstaden Raseborg. Det är här bilens tillsvidare enda återförsäljare, High End Super Cars by Special Mobil finns. Det är också ett tillfälle för små och stora investerare att gå med i det som har alla ingredienser att bli en framgångssaga.

– Men vi måste hålla fötterna på jorden och ta ett steg i taget, säger Pennanen.

Till evenemanget transporteras bilen med lastbil.

– Det är länge sedan jag senast körde den. Det var snö ute då, skrattar Pennanen.

Det har inte blivit mer än 200 kilometer i färddatorn sedan han provkörde 1MW första gången den 4 juni i fjol.

– Man var på sin vakt. Jag tror testflygare har samma känsla. Man vill inte höra extra ljud, ingen konstig lukt. Men allt fungerade.

Främst på grund av hur bilen är försäkrad och av säkerhetsskäl är Pennanen den enda som någonsin kört bilen. Och han längtar efter att få göra det igen.

– Det är ganska beroendeframkallande.

Vad är Toroidion?

Toroidion grundades 2011 av Pasi Pennanen. Tanken var att bygga en elbil som skulle klara sig i 24-timmarsracet Le Mans.

Toroidion 1MW har fyra elmotorer, en per hjul, framtill 2 x 200 kW och baktill 2 x 300 kW.

Det ger totalt 1 MW vilket motsvarar 1 341 hästkrafter. Det har sagts att bilen gör 0-200 km/t på 4,8 sekunder.

Topphastigheten uppges vara 450 km/t. Räckvidden motsvarar den hos konkurrenten Tesla.

Direktdriften (en motor per hjul) är unik men det mest revolutionerade är elmotortekniken i sig.

Man har inte avslöjat detaljer om denna men det man vet är att Toroidions batterier är högeffektiva men väger lite och går snabbt att byta ut till och med hemma i garaget.

Tanken är att Toroidions teknik ska gå att sälja för att tillämpas i andra farkoster, båtar och flygplan till exempel.

Pasi Pennanen har fått flera utmärkelser för sitt arbete med Toroidion, bland annat Ornamos designpris på 5 000 euro, en finalplats i Nordic Cleantech Open-finalist och tre diplom vid Kasvu Open: Going Global, Trailmaker och Startup.