Storstilad comeback för Capcoms demondräpare

Ännu ett styrkebesked från världens just nu kanske hetaste spelhus, tycker Alexander Ekelund om Devil May Cry 5.

Devil May Cry 5. Format: Xbox One, Playstation 4, PC. Åldersgräns: 18. Betyg:

Efter en längre kris där man ifrågasatte den egna förmågan och lade ut många projekt, inklusive högprofiltitlar, på externa studior har Capcom äntligen hittat tillbaka till sitt forna jag igen. Med spel och försäljningsframgångar som Resident Evil 7, Monster Hunter World och Resident Evil 2 tycks man ha kommit ut på andra sidan starkare än någonsin.

Devil May Cry 5 är ännu en formidabel comeback.

Efter det identitetsmässiga haveri som var 2013 års nytolkning "DMC" (signerat brittiska Ninja Theory) är femman en välkommen återgång till rötterna. Den mörka gotiska stilen är tillbaka, stridssystemet mer som förr och attityden och humorn så där patenterat glimten i ögat-lökig. I och med att tio år passerat sedan del fyra har viss modernisering så klart skett, men inte utan hänsyn till seriens förflutna.

Att spöa demoner och överdimensionerade monster känns bättre än någonsin, tempot är välavvägt och grafiken tack vare åratal av tekniska landvinningar sedan sist på en helt ny nivå. Här finns en grad av teknisk finess och stabilitet som saknades när inte Capcom enväldigt satt vid rodret, med ett för genren oumbärligt flyt i grafik och kontroll. Att kedja ihop massiva kombos och parera fiendeattacker är en lika stor fröjd att bevittna som att utföra.

Mycket till minuskonto finns helt enkelt inte att tala om. Miljöerna kunde kanske ha varierats lite mer och vissa sektioner spetsats till en aning. Men några få skönhetsfläckar åsido är Devil May Cry 5 precis den comeback jag hoppades på.

Alexander Ekelund