Stora visioner i Ingå: Stamväg 51 kan bli testlaboratorium för 5G-teknologi och automatiserad trafik

Innovatörer. Styrelseordförande Henrik Wickström, Henrik Ekblom från Karis telefon kommundirektör Robert Nyman och Frank Hoverfelt från Ekenäs Energi tänker i helt nya banor Bild: Lina Enlund

"Världens smartaste väg". Det är visionen för projektet Route 51 som planerar att bygga vägbelysning med beredskap för 5G-teknologi på stamväg 51.

Ingå kommun planerar tillsammans med bland annat Ekenäs energi och Karis telefon att göra ett 31 kilometer långt avsnitt av stamväg 51 till en testbana för helt ny 5G-teknologi. På lång sikt skulle det innebära att sådant som automatiska vädermeddelanden, viltvarningar och till och med automatiserad trafik kunde testas på vägen mellan Sjundeå och Karis. Men kommundirektör Robert Nyman i Ingå betonar att projektet fortfarande är helt i sin linda.

– Det här är bara planer och vi har ännu ingenting konkret att presentera. Men vi har tagit initiativet till projektet och det är något vi jobbar stenhårt för att förverkliga. Men vi vet ännu inte om vi kommer i mål, säger han.

Började med trafiksäkerhet

Det Nyman tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Henrik Wickström (SFP) har jobbat på sedan hösten startade egentligen från behovet av vägbelysning på stamväg 51. Vägen är en av de mest olycksdrabbade i Finland, och trafiken är livligare än på riksväg 8 mellan Åbo och Raumo. Nyman och Wickström började lobba för en förbättring av vägen i augusti och i november mötte duon trafikminister Anne Berner.

– Hon hade förståelse för utmaningarna med stamvägen men sade också att om vi vill ha vägbelysning måste vi hitta ett nytt perspektiv att lösa det, eftersom statens reparationsskuld på vägarna är så stor, säger Wickström.

Nyman och Wickström återgick till skrivbordet, styrkta av vad de tolkade som en positiv signal: Om ni kommer på en ny lösning kan staten vara med på noterna. De kontaktade grannkommunerna, Ingå och Hangö hamnar och näringslivet och började sedan tillsammans med vd Frank Hoverfelt från Ekenäs energi och vd Henrik Ekblom från Karis telefon skissa i helt nya banor.

Infrastruktur för framtidens innovationer

Det projektet Route 51 helt praktiskt går ut på är i första skedet att bygga vägbelysning och fiber mellan Sjundeå och Karis. Fiber är en förutsättning för att kunna ha 5G-sändare i stolparna.

– Belysningsstolparna skulle byggas med 50 meters mellanrum och med 1 500 meters mellanrum skulle vi bygga anslutningspunkter för 5G-fiber. Det är det avstånd som 5G-sändare i nuläget behöver, säger Hoverfelt.

Första skedet av projektet handlar alltså om rätt så traditionell infrastruktur, som redan i sig förbättrar trafiksäkerheten på vägavsnittet. Men det är egentligen bara början.

– I princip handlar det om att vi skulle bygga en plattform som andra aktörer sedan kan testa sina nya teknologiska lösningar på, säger Hoverfelt.

– Det är som om vi skulle bygga rälsen, och sedan kan olika företag komma och testa sina nya moderna tåg på den, säger Henrik Ekblom.

Nokia har redan visat intresse för projektet och presenterade det vid en Business Finland-kongress i veckan. Företaget ska i sommar testa en automatiserad buss på en vägsträcka i Esbo men satsningen på stamvägen skulle, om den förverkligas, bli betydligt större.

Artikeln uppdateras.

Mer läsning