"Spökskeppet" ska bli dykarobjekt

Båten som ligger på grund vid Algrund i Ingå skärgård ska bli dykobjekt utanför Helsingfors. Den övervintrar i Ingå i väntan på tillstånd av NTM-centralen. I sociala medier har båten döpts till "spökskeppet".

Skeppet Morgonland har en ädel historia. Det byggdes som en fiskefarkost i Danmark och gjordes om till en segelbåt. För nästan trettio år sedan köptes Morgonland av Ingåbon Kari Marttila och några vänner. Sedan dess har de haft skeppet som ett restaureringsobjekt och en kär hobby.

– Jag har i praktiken byggt upp det nästan från grunden. Det har varit en ståtlig båt, säger Marttila.

Under de senaste åren har tiden och energin ändå inte räckt till för att reparera båten längre. Tanken på att ta upp båten och skrota den bar honom emot, så han sökte andra lösningar. Eftersom han själv varit en ivrig hobbydykare kände han till möjligheten att göra båten till ett dykobjekt.

– Jag har hållit på och rustat upp den i så många tiotals år att jag inte skulle vilja att den slutar på en avstjälpningsplats. Så nu ska den sänkas i en dykarpark utanför Helsingfors. Där kan den bringa glädje åt folk i många år ännu, säger han.

Bra för havet

Utöver dykvärdet kan Morgonland också bidra till havets ekologiska välbefinnande.

– Den ska bli ett slags konstgjort rev på havsbottnen. Så gör man på många håll där det inte finns något liv på havsbottnen. Båten sänks ner, och eftersom den är byggd av ek börjar där småningom växa alger och så kommer dit fiskar och musslor.

Men först ska båten övervintra vid Algrundet. För det har han fått tillstånd av kommunen.

– Skrovet är rent och tömt på allt skadligt material. Där finns ingen olja eller motorer som kan orsaka skada. Meningen är att den ska stå på kommunens område, säger controller Ilkka Rissanen vid Ingå kommun.

Väntar på tillstånd

Orsaken till förvaringen vid Algrundet är att Marttila väntar på att få tillstånd för sänkningen från Närings-, trafik- och miljöcentralen. Tyvärr har båten redan flera gånger blivit föremål för skadegörelse och stöld. Resultatet av skadegörelsen var att skrovet började ta in vatten och fick slagsida. Nu är det åtgärdat så båten står rakt på bottnen igen.

I diskussioner på FB har personer som bor i närheten oroat sig för vad som händer om båten sliter sig i höststormarna. Marttila ser det bara som en teoretisk möjlighet.

– I praktiken står båten på bottnen. Den sänks så långt under ytan att den i praktiken ligger som i en docka. Därför valde jag en plats med lerig sandbotten, där den står stadigt.