Sonck producent för Svenska Yles barnredaktion

Mikaela Sonck, 42, blir ny producent för svenska Yles barnredaktion. Bild:

Ekenäsbördiga Mikaela Sonck har valts till ny producent för svenska Yles barnredaktion.

Svenska Yle har valt Mikaela Sonck från Ekenäs till ansvarig producent för Barn. Janne Lindberg har valts till innehållsproducent för småbarnsinnehållet.

Den ansvariga producenten på Barn ansvarar för allt innehåll som svenska Yle gör för både små och stora barn och leder Svenska Yles barnredaktion.

Innehållsproducenten ansvarar för småbarnsgruppen och utvecklar innehållet för de yngsta, inom ramen för BUU-innehållet.

– Kunskapen om målgruppen och förståelsen för den digitala utvecklingen var två viktiga kriterier i rekryteringen för båda jobben. De är båda strategiskt viktiga jobb på svenska Yle, säger Anna Forth som är chef för innehåll och journalistik på svenska Yle.

Sonck börjar sitt arbete i januari 2018 och Lindberg i november 2017.

Innehåll där barnen är

Filosofie magister Mikaela Sonck jobbar för tillfället med programinköp för barnkanalen på Sveriges Television i Stockholm.

Hon har jobbat som programledare, manusförfattare och innehållsproducent för olika barnproduktioner på svenska Yle, SVT och svenska TV3. Hon var också med och startade strömningstjänsten Viaplay i Stockholm.

– Eftersom webben i dag är den primära medieplattformen för barn och unga behöver vi ännu bättre anpassa vårt programutbud så det fungerar där barnen håller till. Barnen ska kunna vara delaktiga i vårt innehåll genom appar och spel, och det ska vara lätt att hitta sina favoritprogram online, oberoende av om det är innehåll vi själva gör eller program vi köper till Yle, säger hon.

Janne Lindberg är nu innehållsproducent på Yle X3M med ansvar för webb och sociala medier. Webben är det viktiga också då han börjar jobba med innehåll för de yngsta.

– Allt fler aktörer tävlar om de små barnens uppmärksamhet och vi måste se till att de får bra innehåll på sitt modersmål på de plattformar där de trivs. Jag har själv alltid brunnit för att testa ny teknik och nya plattformar, men innehållet kommer naturligtvis alltid först, säger Janne Lindberg.

Att producera innehåll för barn och unga hör till Yles kärnuppgifter.

BUU-klubben och Hajbo är barnredaktionens flaggskepp som finns på många medieplattformar: tv, radio, webb och BUU-appen, sociala medier och även som evenemang.  

Mer läsning