Sommarkonserterna bäddar för generationsskifte

Ekenäs sommarkonserter är med sjutton år på nacken en verklig institution. Nu ska nya generationer av musiker lotsas vidare för att trygga konstmusikens framtid. Men innan det ska tusen saker ordnas: papper ska organiseras, myndigheter informeras …

En vecka innan årets sommarkonserter sätter i gång fyller kulturplaneraren Sanna Himmelroos och sommarjobbaren Veera Syrén på med affischer, plakat och flygblad i Ekenäs kyrka. Allt som går att förbereda ska vara gjort ännu under den här veckan; brev till grannarna om de förändrade trafikarrangemangen och namnlappar står på dagens agenda.

– Femtio musiker, fyra konserter, tjugo verk, räknar Sanna Himmelroos upp.

Ja det blir mycket att hålla reda på. När publiken intar kyrkan och orkestern på femtio personer stämmer sina instrument måste det finnas beredskap att agera om något gått snett i biljettbokningen eller en trumpetare fått fel kopia av noterna.

– Det blir ganska många stora högar av noter som ska finnas på precis rätt plats vid rätt tidpunkt.

Mycket av arrangemangen skulle kunna gå under genren trolleri i stället för kulturplanering. Flyglar dyker upp på scen och försvinner lika snabbt under samma tid som publiken knappt hunnit ta sig en titt i programbladet, bord lyfts fram och dukas med femhundra glas under loppet av ett enda musiknummer.

Här är visserligen kulturbyrån inte den enda spindeln i nätet – otaliga föreningar, många av dem lokala, ser till att allt fungerar som det ska. Västnyländska guideklubben hjälper till exempel till med att få folk bänkade – platsvisarna är speciellt viktiga i år eftersom platskartan ändrats något. Den som suttit på samma plats i sjutton år kunde annars få sig en chock.

– Vi är lyckligt lottade med så många volontärer.

Känslan huvudsaken

En specifik, klassiskt bevandrad publik besöker troget Sommarkonserterna varje år. De kommer för den intima stämningen och för det högklassiga programmet, menar Himmelroos. Tillsammans med festivaler i Ingå, Kimito, Hangö och Sjundeå bildar Sommarkonserterna en helhet av konstmusik som brer ut sig över hela den västnyländska sommaren.

Men det betyder inte att du behöver kunna något om konstmusik för att besöka festivalen. Sätt dig ner och njut av det som levereras, lyder Himmelroos råd. Ta emot musiken, låt den kännas och upplev den på ditt eget sätt, säger hon. Det finns inga lagböcker för att förstå konst, alla gör det utifrån sig själv.

– Huvudsaken är att det känns, säger hon, och menar att inte enbart de vackra och slätstrukna känslorna är välkomna.

Den lokala publiken är med andra ord hjärtligt välkommen, oberoende av musikalisk bakgrund. För barnfamiljer rekommenderar Himmelroos speciellt generalrepetitionerna som är öppna för allmänheten – till dem kan man komma och gå mellan styckena som det passar en själv.

Hemma i Ekenäs finns också den fördelen att ett högklassigt utbud kommer till dig, säger Himmelroos. Du slipper vänta på tåg eller söka upp din bil bland några tusen i den där underjordiska parkeringen. Och du kan promenera hem och lägga dig i god tid.

– Programmet serveras som på en bricka, det gäller det att ta tillfället i akt nu när högklassig konstmusik finns att höra i hemtrakterna.

Mot nya generationer!

Festivalens konstnärliga ledare Jukka-Pekka Saraste väljer varje år ett tema för festivalen, och i år är det "framåt". Här bär det av mot nya generationer som ska säkra konstmusikens framtid.

Festivalen avslutas med en kammarmusikkonsert som framförs av Finländska Kammarorkesterns ungdomsakademi. Ett av målen under 2017 är att överföra Finländska Kammarorkestern tradition till yngre generationer. Kammarorkesterns proffsmusiker har verkat som mentorer för de unga musikerna under våren och fortsättningsvis under det treåriga projektet.

På sommarkonserterna får de aspirerande musikerna chanser att spela med toppmusiker och dirigeras av toppkapellmästare, något som inte alls är en självklar rätt, säger Tiina Vihtkari från Sublime Music Agency som jobbar med Finländska kammarorkestern.

– Alla unga musiker borde få uppleva hur det är att spela med verkliga proffs.

På det här sättet säkrar man att traditionen av högklassig musik förs vidare till nya generationer. Ungdomsakademin syns också på många ställen i programmet, och slutkonserten är helt och hållet deras.

Hittat sin plats

Tillbaka till kyrkan i Ekenäs som snart är händelsernas centrum, i dag främst utflyktsmål för sporadiska turister.

Nu når det arbete som pågått i flera månader sin topp. Veera Syrén blev på våren blev klar med sina studier i kulturproducentskap i Åbo. Hon från Karis och har spelat piano under en stor del av uppväxten – sommarjobbet på kulturbyrån passar perfekt. Sedan juni har hon utrett ärenden med poliser, gjort en räddningsplan, och annat som kanske inte märks men är helt nödvändigt för att en festival ska fungera.

– Det blir säkert mycket att göra, men roligt. Dessutom är det kul att få höra klassiskt, säger Syrén.

För Veera Syrén blir det spännande att uppleva Sommarkonserterna för allra första gången, medan Sanna Himmelroos varit med som arrangör för femton år sedan. Hon har sett hur festivalen sökt sin plats för att småningom stabilisera sig på fältet och bli den institution den är i dag.

– I nuläget är det viktiga att värna om fortsättningen, säger hon.

Det fina har varit att varje år få uppleva något nytt. Hon har hört stämmor, verk och kompositörer, men som något alldeles speciellt minns hon den världskända sopranen Karita Mattila som uppträdde i Bollhallen.

– Det var mäktigt. Ingen förstod riktigt hur stort det var förrän i efterhand.

Ekenäs[leadinseparator]Sommarkonserter

Ordnas den 3-6 augusti.

Solister under Ekenäs Sommarkonserter är pianisten Arthur Jussen samt cellisten Jonathan Roozeman. På fredagen uppträder sopranen Anu Komsi.

På avslutningskonserten på söndagen framförs kammarmusik av Finländska Kammarorkesterns nya Ungdomsakademis unga musiker.

Information om tidtabell och biljetter finns på www.ekenassommarkonserter.fi.