Skoterföreningen har leden klar

Välkomnar. Klaus Sundblom som är ordförande för Södra Finlands snöskoterförening välkomnar nya medlemmar till föreningen.Bild: Lina Enlund

Det har snart gått fem år sedan Södra Finlands snöskoterförening grundades. Vissa år har det varit litet si och så med utövandet av hobbyn, men i år har man bättre förutsättningar än på länge.

Kanske har du lagt märke till en liten blå skylt i Horsbäck i Raseborg? Bredvid skylten löper en snöskoterled. Leden upprätthålls av Södra Finlands snöskoterförening, en förening med nästan fem år på nacken.

Föreningens ordförande Klaus Sundblom vill gärna uppmärksamma folk om såväl snöskoteråkning som föreningens existens. Och i synnerhet om att man inte får åka snöskoter var och hur som helst.

Han säger att föreningens medlemmar är litet som väktare eller poliser som försöker sprida budskapet om var man får åka. För om folk åker hejvilt och var som helst kan det ge föreningen dåligt rykte, helt oförtjänt.

– Vi vill få bort körning på platser som man inte får köra på. Körning i skidspår är inte heller okej, säger Sundblom.

Från Ekenäs till Svartå

Leden som föreningen dragit upp går från Dragsviken i Ekenäs, längst in i viken, till Svartå. Det går över många markägares områden och föreningen har enskilda lov av var och en att dra upp leden.

– Vi har således tillstånd att köra där vi kör, det skulle vara bra om alla visste det.

Det finns några tumregler. På sjö- och havsis behövs vanligen inga tillstånd och på åkrar ska man inte köra, åtminstone inte utan tillstånd av ägaren. Under snön kan det finnas grödor som såddes i höstas och tar skada av att packas ihop under skoterns tyngd.

På Kimitoön har det varit en del bråk och rabalder kring just åkerkörning och det vill inte Klaus Sundblom veta av i den här landsändan.

– Trots att vi nu informerar om det så betyder det inte att vem som helst får köra på vår snöskoterled, den är inte öppen för allmänheten på det viset eftersom vi inte hunnit märka ut hela leden ännu.

Men föreningens medlemmar vet hur den går och får följaktligen köra längs hela, även där man inte hunnit skylta.

Mycket jobb

Att åka snöskoter är en hobby som är begränsad till en väldigt kort tid av året, åtminstone i södra Finland.

– I år är första vintern på länge som vi har tillräckligt med snö längs vår led, säger Sundblom.

Tidigare år har man i stället satsat mer på att bygga broar över diken, tillverka skyltar och placera ut dem.

Föreningen har ett trettiotal medlemmar och fler är välkomna, också yngre personer. Ett allmänt krav för att få köra snöskoter är att man har traktorkörkort.

– Det får man ta då man är 15 år, säger Sundblom.

I föreningens regelverk påpekas dessutom att skotern ska var registrerad och försäkrad, samt att man ska iaktta försiktighet då man möter andra skoterförare, fotgängare eller skidåkare.

Andra spår och leder

Det finns förstås andra skoterspår och -leder än Södra Finlands snöskoterförenings skoterled.

Sammanlagt finns så mycket som 20 000 kilometer körspår för snöskotrar i Finland.

Skoterspår och -leder skiljer sig från varandra på så vis att spåren är inofficiella vägar, medan lederna är vägar avsedda för snöskotertrafik som är definierade i vägtrafiklagen.

En fjärdedel, eller 5 000 kilometer, är Forststyrelsens snöskoterspår. Forststyrelsens spår kostar det att köra längs, tillstånd kan köpas per telefon eller via Eräluvat.fi. Att åka längs officiella snöskoterleder är däremot avgiftsfritt.