Skön miljö för skäggiga

Jannica Nyman ville syssla med hår men inte gå i mammas frisörfotspår. Att hon utbildade sig till barberare var en lyckad kompromiss.

Jannica Nyman är bara 20 år gammal. Hon startade sitt Ekenäsföretag Barbershop Garaget i början av september genast efter att hon blev utexaminerad från en fyra månader lång utbildning vid en privat barberarskola i Helsingfors.

– Jag gjorde det eftersom det inte fanns någon annan med motsvarande tjänster i Ekenäs. Jag kommer från Snappertuna och ville bli kvar här.

Jannicas mamma är frisör och har arbetat som lärare på frisörlinjen vid Axxell.

– Hon ville inte att jag skulle bli vanlig frisör. Och det ville jag inte heller. Men det här gick hon med på.

Barbershop-trenden är stark just nu. Motsvarande tjänster erbjuds sedan en tid tillbaka också av Ann-Sofi Eriksson på Anni's Barbershop i Hangö och av Farhand Xarib på Parturi Oscar i Karis.

– I Sydeuropa finns det barberare överallt. Nu har de blivit vanligare hos oss, mycket tack vare invandringen. Barberarna med utländsk bakgrund är ofta jätteduktiga. Men de är oftast män. Det är lite speciellt att en ung tjej är barberare.

Viktigt att vårda

En av barberarnas specialiteter är att de trimmar skägg med kniv.

– Under en lång tid var det inte så viktigt för karlar hur de såg ut. Nu har det blivit så att om man har skägg så ska det vara vårdat.

Tydligen fanns det beställning på någon som kan ansa skägg i Ekenäs.

– Flera kunder har konstaterat att de nu kan behålla sina skägg. Tidigare har de rakat av sig skägget eftersom de inte vetat vad de ska göra med det. Men det krävs inte så mycket för att fixa ett skägg. Att göra linjerna med kniv hjälper mycket. Det är svårare att själv hålla kanterna skarpa med rakhyvel.

Jannica är utpräglad herrfrisör och marknadsför inte sina tjänster för kvinnliga kunder. Men hon säger inte nej till dem.

– Många korthåriga kvinnor vill komma till mig. Vanliga frissor måste göra mycket annat än klippning, till exempel färgning och permanent. En barberare bara klipper och blir därför ganska bra på det.

Hennes nisch och kanske den tuffa inredningen har gjort att många mammor kommer till Jannica med sina söner.

– Så största kundgruppen är faktiskt unga pojkar och män i övre medelåldern.

Manligt men mysigt

Inredningen i salongen i hörnet av Rådhustorget, på gränsen till Gamla stan, är maskulin men varm och välkomnade. Det är mycket bil, mycket verkstad, mycket amerikanskt, mycket retro.

– Jag har rotat bland pappas gamla grejer i ladugården och köpt en del på loppis. Det får inte kännas stelt när man kliver in. Man ska kunna komma in i arbetskläder och bara sätta sig. Det ska kännas lite hemma.

Har du stamkunder redan?

– Jo, nu har jag hunnit ha öppet så länge att kunder har hunnit återvända. Min mamma varnade mig och sade att det kommer att vara svårt i början. Men jag har inte varit utan kunder en enda dag.