Skogbyolyckan: Alla vittnen hörda i rättgången – "En olycka som hade kunnat hända vem och när som helst"

På onsdagen hördes vittnen och målsägande under rättegången där en tidigare beväring åtalats för bland annat tre dödsvållanden efter olyckan i Skogby för snart två år sedan. Svarande själv vill inte bli hörd i rätten. Bild: Henri Forss/SPT

På onsdagen fortsatte handläggningen av Skogbyolyckan vid Västra Nylands tingsrätt. Åklagaren yrkar på att den tidigare beväringen döms för tre dödsvållanden och tjänstgöringsbrott. Hon tycker ändå inte att det är nödvändigt att mannen straffas.

Dagen inleddes med vittnesförhör. Vittnena var på det stora hela överens om hur det gick till då olyckan inträffade.

Enligt de överlevande körde den svarande försiktigt i korsningen. Ingen av beväringarna kommer ihåg att de skulle hört tåget komma.

Föraren i lastbilen bakom bilen som kolliderade med rälsbussen förhörs via telefon. Han säger att han inte såg tåget innan det smällde.

Farlig korsning och dåligt väder

Lokföraren säger precis som målsägande och vittnena att vädret på olycksdagen var mycket dåligt. Rälsbussen närmade sig korsningen snett bakifrån på höger sida sett ur lastbilens perspektiv.

– När jag befann mig några hundra meter ifrån korsningen såg jag att det var ett fordon vid rälsen. Bilen körde så långsamt att jag antog att den skulle stanna. Det var först ett tiotal meter innan korsningen som jag märkte att den inte kommer göra det. Jag drog i nödbromsen men det var för sent, säger lokföraren.

Han påpekar också att han tutade ungefär tre gånger genast då han såg att fordon stod vid korsningen.

Enligt föraren ses Skogbykorsningen som en av Finlands farligaste korsningar på grund av att bilförarna har så dålig sikt vid den.

Den andra målsägande hör till de som skadades i samband med olyckan. Han satt i framsätet i lastbilen som krockade och han säger att han tittade åt höger innan föraren började köra över rälsen. Inte heller han såg tåget förrän det var för sent.

Försvarsadvokat Mikko Puhakka och häradsåklagare Marianne Semi under rekonstruktionen av olyckan i måndags. Bild: Henri Forss/SPT

Han säger också att beväringarna inte fått några särskilda instruktioner om hur de ska handla vid den här typen av plankorsningar

Svarande själv vill inte bli hörd i rätten, vilket är normalt i dylika fall.

Slutpläderingar

Vid sin slutplädering säger häradsåklagare Marianna Semi att den svarande körde lastbilen utan att stanna och utan att se åt höger. Därmed passerade han inte korsningen på tryggast möjliga sätt.

Hon säger också att föraren borde ha gjort mer för att försäkra sig om att det var säkert att köra över rälsen. Till exempel borde han ha bett någon annan gå ut ur bilen och kolla.

Semi yrkar fortfarande på att den tidigare beväringen döms för tre dödsvållanden och tjänstgöringsbrott. Hon tycker dock inte att något straff är nödvändigt med tanke på den svarandes unga ålder och vad han tvingats gå igenom efter att olyckan inträffade.

Advokat Mikko Puhakka, som representerar svarande, säger att en av målsägande under förundersökningen berättat att han tittade åt höger strax innan olyckan, men att han inte såg rälsbussen.

– Både de målsägande och de vittnen vi har hört i dag har svårt att minnas detaljer från olyckan. Därför anser jag att det som sagts av dem i samband med förundersökningen är mer trovärdigt, säger Puhakka.

Korsningen där olyckan inträffade ses som en av de farligaste i hela Finland. Bild: Henri Forss/SPT

Han anser även att samtliga vittnesmål styrker det faktum att den svarade inte har handlat oaktsamt.

– För oaktsamhet krävs att någon har brutit mot de allmänna av situationen ställda kraven på uppmärksamhet. Det är snudd på absurt att kräva att föraren ska be någon gå ut ur lastbilen för att kolla läget, speciellt med tanke på att det inte gjorts tidigare.

Puhakka understryker att händelsen var en olycka som hade kunnat hända vem och när som helst.

Domen i fallet ges den tredje oktober.

Beväringsförbundet stöttar svarande

Beväringsförbundet kräver att Försvarsmakten tar ansvar för olyckan. Förbundet anser att svarande inte hade någon chans att påverka utfallet av det som skett.

– Det är helt oacceptabelt om inte Försvarsmakten står på beväringens sida i den här frågan. Många är skyldiga till händelsen, men lastbilschauffören får absolut inte stå ensam som skyldig, säger Matias Pajula, Beväringsförbundets ordförande i ett pressmeddelande.

Mer läsning