Skärgårdsdeckare med klassisk touch

Eva Frantz. Bild: Arkiv/Cata Portin

Författarna Karin Erlandsson och Eva Frantz besökte Bokkalaset på lördag för att berätta om sina nyutkomna deckare och , som båda utspelar sig i finlandssvensk skärgårdsmiljö.

Både för Karin Erlandsson och Eva Frantz är deckargenren en ny bekantskap såtillvida att ingen av dem skrivit i genren tidigare. Erlandsson har tidigare utkommit med familjeromanen Minkriket (2014) som utspelar sig i österbottnisk miljö medan Sommarön är Frantz debutroman. Båda har journalistisk bakgrund och tycker därför att det är mycket lämpligt att intervjua varandra på Karelias scen.

– En gemensam nämnare för våra böcker är att de båda kategoriseras som mysdeckare, så kallad "cozy crime". Det är mer pelargoner än obduktioner, säger Erlandsson, som förlagt handlingen till en österbottnisk småstad.

Det här är avsiktligt – båda författarna upplever att det förekommer tillräckligt mycket blod och våld i deckarvärlden för att själva vilja ta avstånd från det. Det finns en längtan att föra deckaren tillbaka till 1950-talet och i deras romaner finns många klassiska element, även om båda utspelar sig i modern tid.

– I Sommarön, som utspelar sig i Porkala skärgård, har både Maria Lang och Agatha Christie fungerat som inspirationskällor. Handlingen utspelar sig på en ö, och en efter en av karaktärerna försvinner, berättar Frantz.

Utmaningar med deckare

Det finns ändå utmaningar med att skriva moderna deckare med en tidlös touch. En av dem är modern teknologi.

– Tack vare mobiltelefonerna får vi i dagens värld genast hjälp då vi behöver. Detta är ett problem i deckarskildringar, där spänningsmomenten gärna ska dra ut på tiden. I min roman, som utspelar sig år 2016, har jag valt att lösa detta med ett oväder som slår ut all kommunikation på ön där handlingen utspelar sig, säger Frantz.

Karin Erlandsson har valt att kringgå den här problematiken genom att förlägga sin handling till tidigt 1990-tal, före dagens teknologi blev i ropet.

Parallella processer

Författarna har endast varit bekanta med varandra några månader, och konstaterar att de ovetande om varandra jobbat parallellt med väldigt liknande romaner. Vissa skillnader finns ändå – Frantz hade från början ingen tydlig avsikt att skriva just en deckare och visste inte vem mördaren var förrän en bit in i skrivprocessen. Erlandssons syfte var, likaså mördaren, klar från första stund.

Deckare som samhällskritik

Utöver underhållningslitteratur upplever båda författarna att deckare även kan fylla en större funktion genom att fungera som samhällskritik. Traditionella könsroller, upprätthållande av fasader och en tydlig rangordning bland anställda är några samhällskritiska komponenter som läsaren kan upptäcka i Sommarön.

På frågan varför deckare är så populära bland många läsare är författarna eniga:

– I vår del av världen kan vi känna oss ganska trygga, och läser därför gärna spänningsromaner. I till exempel Sydamerika är deckare inte alls lika populära, eftersom samhällsklimatet är oroligare, menar Erlandsson.

Båda författarna arbetar med nya deckare – Erlandsson med en fortsättning på Missdåd som är första delen i en trilogi, och Frantz med en helt fristående roman. Båda är även aktuella med var sin ungdomsberättelse – Erlandsson med Pärlfiskaren och Frantz med Hallonbacken, vilka vann första respektive tredje pris i Schildts & Söderströms skrivtävling Berättelsen är bäst.

Mer läsning