Sjösjuka landkrabbor seglade över Östersjön till Europas kanaler

Till havs. Segling på öppet hav har enligt Kalle Määttä och Alfons Grönqvist varit lättare än i till exempel Finska viken. Mindre navigering och färre grund att åka på. Samtidigt finns vetskapen att det är långt till land om en olycka händer eller väderförhållandena snabbt ändrar. Bild: Kalle Määttä

I augusti begav sig raseborgarna Alfons Grönqvist och Kalle Määttä ut på ett vågat äventyr. Färdplanen hade imponerat på vilken garvad sjöbjörn som helst: kasta loss i Ekenäs och segla till den lilla ön Malta i Medelhavet. Kruxet var bara att ingendera av killarna kunde segla.

Efter cirka 1 400 sjömil är både båt och besättning fortfarande oskadda, men sjösjuka och kanalernas sällsynt låga vattennivåer har plågat de självlärda skepparna.

Den lilla segelbåten Indigo har nu seglat genom Finlands skärgårdshav, via Åland till Sverige och Danmark för att slutligen köra genom Tyskland till Frankrike. Efter två månaders färd har Alfons Grönqvist och Kalle Määttä fått rutin på det hela.

– Hittills har allt gått väldigt bra! Långsammare än planerat, men ändå för snabbt. Med den annalkande vintern i hälarna har vi fått fortsätta vidare trots att det är många ställen vi gärna hade stannat längre på, säger Määttä.

Polis och sjögång skapar spänning

Seglingshandböcker och Youtube har hjälpt de oerfarna seglarna, men ibland kommer osäkerheten krypande.

– Då önskar man att det fanns någon som kunde säga när vi borde skota ut eller spänna kicken. Framåt har vi ändå kommit så någonting måste vi ju göra rätt. Navigeringstips och förtöjningstricks har vi fått av medseglare på vägen, säger Grönqvist.

Har ni haft några nära ögat-situationer?

– En gång trasslade gennakern till sig ordentligt vid hissning och hamnade delvis i vattnet. Vi hade rätt hög fart och vem vet hur det hade slutat om den hade börjat fyllas med vatten. Då fick man sig en riktig adrenalinkick, säger Määttä.

Vid Sveriges sydkust var det hårda vindar och rejäl sjögång, med vågor som tidvis sköljde in i sittbrunnen. Även om det kändes tungt så menar Määttä att det var bra övning ifall de överraskas av riktigt stormigt väder längre fram.

– Att segla i tät dimma var också spännande. Polisen har också stannat oss för fiske på fel ställe och en gång för att vi syntes dåligt då vi körde i mörker. Men hittills har de alltid vinkat oss vidare med en varning och ett leende på läpparna, säger Grönqvist.

Vattnet är just nu ovanligt lågt i många europeiska kanaler, vilket vållat huvudbry. Åker man vidare riskerar man köra fast, men eftersom kanalen Indigo befinner sig i strax stänger för vinterservice är det bara att fortsätta och hoppas på det bästa.

Er färd har gått genom väldigt varierade landskap. Vilka etapper har varit bäst hittills?

– De bästa seglingsdagarna hade vi kanske redan i Ålands inre skärgård då vi gled fram från ö till ö. Finlands skärgård är otroligt vacker och varierande! Kanallivet har ändå varit en upplevelse i en klass för sig. Det känns aldrig tråkigt när en helt ny sorts vy väntar bakom varje krök. Allt från bergsdalar fyllda med vinodlingar till storstäder och industriområden, säger Grönqvist.

"Som att göra en bakåtvolt"

De våghalsiga vagabonderna har acklimatiserat sig till livet ombord överraskande snabbt. Hushållssysslorna fördelas jämnt och de kommer bra överens. Men sjösjukan har de däremot inte lyckats bota.

– Redan då vi startade misstänkte vi att det kommer bli ett problem och vi hade rätt. I synnerhet i södra Östersjön var det tidvis väldigt jobbiga, branta vågor. Matlagning och annat som kräver att man vistas i kajutan en längre tid blir nästan omöjligt. Det drar förstås ner på seglingsglädjen, säger Määttä.

Två personer med bristfälliga seglingskunskaper och tendens att få sjösjuka – hur kom ni på idén att segla till Medelhavet?

– Fröet såddes redan för många år sedan då jag hade ett samtal med en engelsman på en ö utanför Kambodja. Han hade länge planerat en liknande resa som vår. Men att på allvar verkställa idén var något jag började planera först som resultat av någon slags vinterdepression. Jag jobbade heltid samtidigt som jag renoverade ett fallfärdigt hus och det kändes att jag behövde omväxling, säger Määttä.

Under en bastukväll på Byxholmen i Ekenäs skärgård våren 2017 fick Määttä Grönqvist med på noterna.

– Till en början kändes det som ett skämt, eftersom ingen av oss egentligen kunde segla. Men skämtet började så småningom kännas mer och mer genomförbart. Ett äventyr som vårt är lite som att göra en bakåtvolt. Tre saker behövs: viljan att göra volten, tips på hur du gör den och modet att våga. Många stannar upp och blir rädda. Men den som vågar tänker ofta efteråt att det gick förvånansvärt lätt. Lite så var det med det här äventyret också – man måste våga leva! säger Grönqvist.

På killarnas Instagramkonto @artofgoingnowhere kan man tillsammans med över 1 200 andra följare se hur det går. På Youtubekanalen The Art of Going Nowhere finns en länk via vilken man kan följa med båtens position i realtid och på kanalen publiceras ett nytt videoavsnitt om äventyret varje månad.

Profil

Alfons Grönqvist.

Ålder: 26 år.

Från: Karis.

Utbildning/Yrke: Kulturproducent.

Äter: Italienskt.

Dricker: Mammas hemkokta saft.

Dold talang: Löser Rubiks kub på en minut.

Senast lästa bok: Kometen kommer av Tove Jansson.

Jag med tre adjektiv: Positiv, kreativ och supersocial.

Det här kan jag inte leva utan: Solen.

Det bästa med Kalle: Sympatisk, händig, lätt att komma överens med och en väldigt bra polare.

Kalle Määttä.

Ålder: 26 år.

Från: Hangö, senast bosatt i Raseborg.

Utbildning/Yrke: Ingenjör, energi.

Äter: Rökt sik

Dricker: Vatten, Gin&Tonic, kaffe, öl och Coca-Cola Zero.

Dold talang: Har börjat skriva på två romaner som knappast någonsin blir klara.

Senast lästa bok: Seglingshandbok.

Jag med tre adjektiv: Realist, rastlös, empatisk.

Det här kan jag inte leva utan: En plats som känns som hemma där man kan koppla av.

Det bästa med Alfons: Han är en okuvlig optimist.

Indigo

Märke: Targa 96.

Årsmodell: 1976, ritad av Hans Groop.

Från: Nykarleby.

Längd: 9,6 meter.

Bredd: 3 meter.

Djupgående: 1,5 meter.

Höjd: 13 meter.

Motor: Yanmar 2GM20

Segel: 2 stycken Genoa, kryssfock, stormfock och gennaker.