Sjörövarhistoria blir ny bok

Den populära bokserien om Kalle Knaster får en uppföljare. Intrigen är formad av fjärdeklassare i Kyrkfjärdens skola i Ingå.

Veckorna efter höstlovet har varit en intensiv period i Kyrkfjärdens skola. Elever och lärare har varit engagerade i ett omfattande läsprojekt med utgångspunkt i barnboksförfattaren Carina Wolff-Brandts produktion. Eleverna i de högre klasserna har läst böckerna om Kalle Knaster medan de lägre klasserna och förskolan har fokuserat på böckerna om Johanssons.

Pirattematiken ur Kalle Knaster-böckerna har präglat allt från gymnastiktimmar till bildkonst, och på finskalektionerna har en del klasser översatt utdrag ur Kalle Knaster till finska.

– Vi har försökt plocka in temat i så många ämnen som möjligt och alla har förverkligat projektet på sitt sätt i sin klass, säger Ingegerd Lindroos, klasslärare i fjärde klassen.

– Böckerna är så motiverande, de gör ett tidssprång 300 år tillbaka i tiden och språket är målande och levande. De kan användas under historietimmar, i modersmålsundervisningen och många andra ämnen, säger speciallärare Eva Wickholm-Ekman.

Den här veckan har Carina Wolff-Brandt besökt olika klasser, och på fredag deltar hon i evenemanget Sagornas natt som i år har sjörövartema.

Mångsidig produktion

Idén till läsprojektet kom från Hem och skola-föreningens ordförande, Åsa Björne. Hon ville utnyttja traditionen att ordna evenemanget Sagornas natt i Kyrkfjärden och involvera skolan mera än tidigare år. Sagornas natt uppstod för nio år sedan då Förbundet Hem och skola utlyste en tävling där man skulle hitta på projekt som skulle stimulera till läsning. Under åren har evenemanget blivit en tradition men också handlat om många andra saker än läsning – bland annat cirkus, improvisationsteater och trolleri. Arrangemangen har mest skötts av Hem och skola.

– I fjol ville jag engagera skolan mera i evenemanget och också föra det tillbaka till det ursprungliga lästemat. Just då läste jag Kalle Knaster-böckerna med min son, och jag tyckte att de innehåller så många olika element som kunde vara roliga att använda i undervisningen. Carina har också böcker för olika åldrar, vilket gör det lämpligt att använda dem i skolan, säger Björne.

– Böckerna om Kalle Knaster är egentligen rätt så avancerade och kan till och med vara för spännande för de yngre eleverna. Men då har hon böckerna om Johanssons, som skolan nu har använt för de yngre eleverna. Det gjorde henne också till en lämplig författare. Och hon hade aldrig besökt någon skola i Ingå, fast hon har gjort massor av skolbesök.

Mitten var svår

Läsprojektet fick ytterligare en dimension då Wolff-Brandt frågade om Kyrkfjärdens skola ville delta i den tävling hon beslutat sig att utlysa för att vaska fram idéer för en fjärde bok om Kalle Knaster.

– Jag blir rätt ofta kontaktad av läsare som säger att skulle du inte kunna skriva en bok till och ibland får jag brev med idéer till nya böcker. Nu har jag en längre tid jobbat på ett annat stort bokprojekt och har inte kunnat ge ut barnböcker i samma takt, så jag tänkte att jag kunde engagera några skolor och få idéer av dem. Jag besöker ofta skolor, så det känns naturligt att samarbeta med dem, säger Wolff-Brandt.

Fjärdeklassarna i Kyrkfjärden gjorde ett grundligt förarbete och läste alla tre böcker om Kalle Knaster. Sedan fick de parvis jobba med att hitta på de nya idéerna.

– Det var lite svårt att hitta på mitten. Början och slutet var klart för oss, men mitten var lite svårare, säger Morgan Nyberg.

När berättelsen var klar fick klasserna fyra, fem och sex åka till bokmässan i Helsingfors för att presentera sina idéer framför publik.

– Jag ville att det skulle vara lite spännande för eleverna från landsortsskolor att komma till bokmässan, ställa sig på en scen och berätta om sin idé. Och det var jättespännande. Eleverna från Kyrkfjärden gjorde jättebra ifrån sig, säger Wolff-Brandt.

Stort arbete i klassen

Så bra, de facto, att skolan tog hem segern i tävlingen och intrigen i den fjärde boken om Kalle Knaster kommer att vara påhittad av eleverna i klass fyra i Kyrkfjärdens skola.

– De har gjort ett jättejobb! De kom med en idé som jag kan använda nästan rakt av, säger Wolff-Brandt.

För eleverna har jobbet med Kalle Knaster varit givande.

– Böckerna är spännande och roliga att läsa, säger Wilma Mäki.

– Det är spännande när de far på äventyr och hittar jättemycket nya vänner. Och så får man lära sig nya ord, säger Linnéa Sonntag.

Priset för tävlingen var böcker och ett fint diplom.

Hur kändes det att vinna tävlingen?

– Det var roligt att vinna! Vi hade jobbat så hårt, säger Erik Backman och får medhåll av sina klasskamrater.

I en författares huvud

Till läsveckorna i Kyrkfjärden hörde också besök av Carina Wolff-Brandt. I tisdags besökte hon fjärde klassen.

Hur länge tar det att skriva en bok? Kan du inte göra filmer av dina böcker? Hur mycket förtjänar du? Vilken bok är du mest nöjd med?

Frågorna haglade tätt när eleverna kom i gång och Wolff-Brandt gjorde sitt bästa för att svara på alla frågor. Men först ville hon själv berätta hur det gick till när hon började skriva om Kalle Knaster. Idén fick hon av en lite halvtuff femteklassare under ett skolbesök i norra Paipis skola i Sibbo.

– En av killarna hade mössan på sig och halvlåg i stolen. Han frågade mig: "kan du inte skriva en bok till för vi har läst alla dina böcker?". Jag blev tagen och tänkte att om en så där tuff femteklassare vill att jag ska skriva en bok så måste jag göra det.

Besöket i Paipis fortsatte med att eleverna fick komma med idéer vad den nya boken skulle handla om. Den skulle handla om spöken och sjörövare, den skulle vara spännande och skrämmande. Och där skulle finnas blod och benrangel, tyckte killarna i klassen.

– Men jag blir ju rädd! sade jag då. "Du kan ju skriva med ögonen fast" svarade pojkarna, minns Wolff-Brandt.

På hemvägen från Sibbo stod plötsligt Kalle Knaster och Miranda framför Wolff-Brandts inre syn.

– Jag såg precis hur de skulle se ut. Och Miranda hade en stödsko på foten, ena benet var kortare än det andra. Jag fick inte bort skon fast jag försökte. Sådant här kan hända i en författares huvud.

Biblioteken tömda på böcker

Läsprojektet har förberetts i en arbetsgrupp som bestått av representanter för lärarkåren och för Hem och skola. Föreningen har fått bidrag för projektet från olika stiftelser och understött det bland annat genom att skaffa klassuppsättningar av böckerna så att så många som möjligt skulle ha en chans att läsa dem.

– Dessutom har vi dammsugit alla västnyländska bibliotek på Kalle Knaster-böcker. En hel hög återlämnas på fredag, säger Wickholm-Ekman.

Nu på fredag avslutas läsveckorna med Sagornas natt för lärarna och eleverna med sina familjer. Barnen får klä ut sig i sjörövartema och på programmet står en äventyrsbana i piratstil, en spöktunnel, kafé och besök av Carina Wolff-Brandt.

– Det är vår skolas grej, ett evenemang för att stärka samhörigheten och bygga på vi-andan, säger Åsa Björne.