Silversand vill fortsätta växa och förbättra

Mycket har gjorts men mera kan göras. Så resonerar man på camping Silversand i Hangö. De senaste tillskotten är bar, surfingbutik, nya stugor och karaoke.

Ända sedan Tiina och Stefan Wikstedt tog över Finlands sydligaste camping har målsättningen varit tydlig. Potentialen hos Camping Silversand är stor och ska nyttjas.

– Vi investerar alla pengar vi får in. Att göra-listan är lång. Bredvid vissa saker står det "inte i dag" men man måste alltid blicka framåt, säger Tiina Wikstedt, som ansvarar för campingen året om.

Sedan paret Wikstedt köpte campingen 2011 har omsättningen fördubblats och de årliga övernattningsdygnen ökat från 14 000 till närmare 20 000.

– Det når vi också i år, även om sommaren på många håll varit dålig. Det verkar som om den svaga ekonomin börjat visa sig, men då kan ju billigare boende på camping också vara populärt, säger Stefan Wikstedt.

Nyhet efter nyhet

Oberoende av konjunkturer fortsätter Silversand se framåt. Med jämna mellanrum förnyar campingen något existerande, utvidgar eller testar något nytt.

– Vi tror på det här och därför vågar vi satsa på det långsiktigt, säger Stefan.

De senaste tillskotten är en surfingbutik, nya stugor, en glassbar, en badtunna och nya ställplatser för husvagnar och husbilar. Surfingbutiken som drivs tillsammans med företaget Twind uppkom efter att samarbetet med ett tidigare surfingföretag upphörde.

– Vi försöker skapa nya samarbeten. Vi kan ju inte sköta allt själva men nu har vi ett avtal om surfingbutiken, ett avtal om campingutrustning och ett avtal om utflyktsutrustning. Allt säljs på området, säger Tiina.

Därtill driver campingen sedan tidigare en snabbmatsrestaurang som är öppen året om och en liten butik med matvaror för campinggästerna.

Mera året om

En annan nyhet vid campingen är baren eller "vardagsrummet" som öppnat i motellet, som också drivs av paret Wikstedt.

– Där har vi dessutom levande musik varje onsdag fram till slutet av augusti och karaoke på torsdagar. På våren kom även Hangöborna hit, och vi fortsätter nog på fredag och lördag även i höst, säger Tiina.

Mera aktuellt är två nya stugor och en pågående renovering av duschar och toaletter.

– Utrymmena på området har varit gjorda enbart för sommarbruk. Därför försöker vi nu renovera och uppdatera det vi har, säger Tiina.

Isolering och uppvärmning av byggnaderna är en av få saker som krävs för att Silversand ska nå ett av sina stora mål, att få en fyrstjärnig klassificering. Nästan allt annat på listan har gjorts och den allmänna trivseln förbättras ständigt.

Aktiviteter lockar

Klar blir campingen ändå aldrig. För framtiden finns många idéer. Aktiviteter är något paret Wikstedt vill satsa mera på, trots att man redan hittar bland annat vattensporter, hoppslott, minigolf och biljard på området.

Camping Silversand hoppas också kunna börja använda simbassängen med utsikt över vattnet och solnedgången. Den står tom och är i behov av renovering men kostar stora pengar att sätta i gång. Planeringen är gjord men investeringen måste också löna sig.

– Eftersom den finns där vill jag gärna ställa den i ordning. Annars skulle man inte ens tänka tanken, säger Tiina.

Satsningen på att få besökare även dagtid, sådana som inte övernattar utan bara vill utnyttja området, dess aktiviteter och service för ett litet inträde, har också lyckats.

– Nu kommer folk hit med en picknickkorg, barnen leker och någon i familjen surfar, säger Tiina.

Det ger campingen en önskad prägel som familjecamping och aktivitetspark.

Nära gränsen

På det stora hela börjar alltmera falla på plats. Sommartid har campingen uppemot 25 anställda, kunderna är nöjda och framgången motiverar.

– Men vi kan inte växa mycket mer under högsäsongen. Därför sätter vi mera fokus på året runt och testar olika grejer hela tiden, säger Stefan.

Topparna kommer under en kort tid under sommaren och belastar då campingen till bristningsgränsen. Andra halvan av juli började till exempel med närmare 1 000 gäster per natt.

– Även om vi har utrymme kan vi inte ta flera då. Varmvattnet riskerar ta slut och faciliteterna räcker inte till, säger Tiina.

Stora volymer

64 kilometer toalettpapper köper Camping Silversand in vid varje beställning.