Se upp för aggressiva försäljare!

Tyvärr har inte alla som ringer rent mjöl i påsen.

Förra onsdagen blev min mor som närmar sig 90 uppringd av en person som sade sig komma och granska vattenledningarna. Hon bad att mannen som ringde skulle tala svenska, men det kunde han inte. Han sade att han kommer följande dag mellan 12 och 13.

Jag försökte utreda via det lokala vattenverket om de har någon granskning på gång eller råkar veta vad det gäller. Jag blev mycket vänligt bemött, saken utreddes med slutresultatet att ingen därifrån hade för avsikt att besöka min mor. Jag var förhindrad att vara på plats då mannen sagt att han skulle komma, likaså min bror.

Mannen hade ringt igen på torsdagen och försäkrat sig om att någon är hemma för han kommer kl 14. Då hade mor ringt en bekant som varnat att det kan gälla personer som söker upp ensamma äldre och deras syften är inte helt ärliga. Hon uppmanades att inte öppna. För att känna sig tryggare kallade hon på en bekant som var hos henne då mannen hade sagt att han skulle komma. Ingen dök upp och väninnan åkte i väg en timme senare.

Strax efter ringde det på dörrklockan och en yngre man stod där. Mor öppnade inte. Hon hade sinnesnärvaro nog att skriva upp registernumret på bilen. Följande dag utredde jag varifrån mannen ringt; det var ett företag i mellersta Finland. Bilen var tydligen också därifrån. Jag googlade registernumret och fann att bilen var till salu i samma stad. Vidare googlade jag på kommentarer om företaget och det var ju inte ros utan ris.

I kommentarerna varnade man att de här personerna ringer upp gamla människor som bor i småhus litet avsides. De försöker få åldringen att skriva på ett avtal gällande renoveringar som bör göras snarast. Det var ord och inga visor i kommentarerna. Prisnivån var också mycket hög jämfört med konkurrenterna. Mor hade sagt på finska att allt är i ordning och hon inte behöver något. Men mannen sade att det inte kostar något. Det är helt gratis.

Efter mitt "detektivarbete" överlät jag kontakten till min bror och han lyckades få försäljaren att be om ursäkt och lova att hålla sig borta. Försäljaren hade sagt att företagets policy absolut är att om det är frågan om en person över 80 år så skall barnen vara på plats. Den "policyn" var inte mycket värd.

Jag skriver detta som en varning till andra att inte gå i fällan. Tyvärr har inte alla som ringer rent mjöl i påsen. En sådan här erfarenhet skapar otrygghet och oro i synnerhet hos äldre personer. Men också hos anhöriga.

Gun Lagerstam Ekenäs