"Rosa bandet är ett hedersuppdrag"

Bild: Meeri Koutaniemi

Årets rosa band är designat av musikern Anna Puu. Bandets tema är "Jag och du. Vi är starka".

– Jag blev tillfrågad, och sådant som genast känns rätt brukar jag tacka ja till. Det här var en sådan grej. Det är ett hedersuppdrag att få vara med i den här kampanjen, sade Anna Puu då insamlingen Rosa bandet startade i september.

Anna Puu ville ha samma blixt på rosa bandet som hon har på sitt gitarrband. För Anna symboliserar blixten styrka – och i den här insamlingen särskilt människans inneboende styrka. Hon skulle vilja se en blixt på alla finländares bröst.

– Tillsammans är vi människor som en naturkraft. Jag och du kan göra mycket för att främja cancerforskning och besegra cancern. Vi kan rädda allt fler. Tillsammans har vi ett uppdrag.

– Jag vill åtminstone klå Duudsons rekord, sade Anna Puu.

Miljonrekord

I fjol slog nämligen Rosa bandet, då designat av Duudsons, rekord genom att inbringa nästan en miljon euro till insamlingen Rosa bandet.

– Jag är ödmjukt tacksam för att folk så aktivt kom med i kampanjen. Det är livsviktigt, sade Hannu-Pekka "HP" Parviainen vid insamlingsstarten.

Största delen av hela insamlingens intäkter kommer årligen från försäljning av de rosa banden, därför är det viktigt att köpa ett nytt varje år. Pengarna fördelas på cancerforskning och stöd till insjuknade. Intäkterna från Rosa bandet går i huvudsak till bröstcancerforskning, eftersom det är den vanligaste cancerformen i Finland. I fjol beviljades det största bidraget till forskning kring ärftlighet av bröstcancer och till forskning av den dödligaste cancerformen hos kvinnor: äggstockscancer.

Totalt delade Cancerstiftelsen ut 6,5 miljoner euro i forskningsbidrag i fjol, två miljoner av den summan kom från insamlingen Rosa bandet.

Populär och pålitlig

Enligt en undersökning som gjordes i våras är insamlingen Rosa bandet det mest tilltalande donationsmålet. Insamlingens styrkor är synlighet i offentligheten, pålitlighet, sakkunskap och effekt. Också helhetsbilden av insamlingen var positivast i undersökningen som granskade vilken bild finländare har av 35 organisationer och insamlingar. Undersökningen gjordes av Taloustutkimus. 3 500 finländare deltog i undersökningen Suomi tänään. Enligt resultaten stödde allt fler finländare vård och förebyggande av sjukdomar under det gångna året.

– Ett stort tack för Rosa bandets popularitet tillhör engagerade Rosa bandet-formgivare och utmärkta samarbetspartner. Rosa bandet visar att ett enkelt och positivt sätt att göra gott fungerar. Vid vardagens matinköp är det lätt att välja en produkt som stöder cancerforskning. Ett vackert band är också enkelt att köpa med sig vid kassan, säger kommunikations- och insamlingschef Helena Hulkko vid Cancerstiftelsen.

Rosa bandet-insamlingen har ordnats sedan 2003. Till formgivarna av bandet hör bland andra Minna Parikka, Katri Niskanen och Michael Monroe.

Delta i insamlingen med VN

Insamlingen Rosa bandet startade den 27 september och pågår hela oktober ända till den 4 november. Målet för insamlingen är att samla in två miljoner euro till cancerforskning och stöd till insjuknade. Alla kan delta i insamlingen genom att köpa ett rosa band som säljs i de flesta mataffärer. Dessutom kan man köpa kampanjprodukter av någon av Cancerstiftelsens partner eller betala in en summa på insamlingens konto.

Västra Nyland har en egen insamlingspott, som vem som helst kan bidra till. Gå in på webbadressen https://oma.syopasaatio.fi/roosa-nauha/5-2901 och ge din gåva. Varje euro är värdefull!