Relander hajpas för konserverad barndom

Christoffer Relanders barndomslandskap på burk får världen att häpna. Småningom ställer han ut i Spanien, Norge och Storbritannien, men startskottet går i Karis – det lokala är viktigast.

Christoffer Relander återgår till rötterna. Redan i barndomens Prästkulla, Tenala, gav han sig ut på upptäcktsfärd i skogarna. Han äventyrade bland berg, gropar, och spännande träd i skogen som redan då kändes egen. Han fångade insekter i burkar med gräs i och små hål som lät luften cirkulera.

Över tjugo år senare ställer fotografen ut sina barndomslandskap på burk, eller närmare bestämt dubbelexponerade fotografier av burkar och landskap. Verken finns att se i galleri Kobra i Karis, och därifrån bär det av ut i världen. Ekenäsfotografen är personligare än vanligt.

Barnslig idé blev seriös

Konservera, lägga in, bevara. Vem har inte drömt om eviga minnen som inte suddas ut av tidens gång. Relander började tänka på sitt förflutna i samband med att han själv skulle bli pappa för två år sedan.

– Burkarna var mitt sätt att bearbeta separationsångest, säger Relander som jobbar i arbetsrummet i det kreativa kollektivet Spinneriet i Ekenäs inför vernissagen.

Han besökte sin barndoms platser på nytt. Här finns Ramsholmen som under en vecka på våren förvandlas till ett hav av vitsippor. Här finns huset i Prästkulla och den omgivande skogen. På bilderna ser det verkligen ut som att landskapen är inne i burkarna. I verkligheten är det förstås en illusion.

– En barnslig idé blev något seriöst.

Tekniknördens himmel

Burkar som förr innehållit sylt eller vitaminer står nu blankt svartmålade på en hylla. Här ska barndomsbilderna fästa.

Konsten är i det här fallet också ett tekniskt projekt. Den digitala multiexponeringen Relander gjort sig känd för har fått ge vika för ett mer manuellt hantverk. Relander fotograferar de svarta burkarna, varpå han rullar filmen tillbaka för hand och lägger den i burken för att vila inför nästa steg. Sedan sker det magiska – Relander fotar på samma film på nytt, men den här gången med annat motiv.

Bilden får sin slutliga karaktär då Relander vidrör avtryckaren. Därefter bearbetas den bara minimalt med justering av kontrast och andra detaljer. Häri ligger det fina i tekniken, menar Relander som med den digitala bilden och dess oändliga möjligheter ofta har svårt att veta när processen är färdig och han ska sluta.

Med den analoga metoden får bilden ha sina små skavanker. De retuscheras inte bort, utan får agera krydda.

– Bilden föds i skogen där jag skapar den.

Dubbelt

Dubbelexponering är en gammal teknik, inte Christoffer Relanders påfund. Men fotografen var i spetsen av den nya vågen när tekniken blev populär för några år sedan. Hans teknik kännetecknas av en kombination av två motiv, ofta ett ansikte och någon textur ur naturen.

Tekniken förknippas ofta med misstag och ofullkomlighet, men i det minutiösa jobbet med burkarna är allting uttänkt. Christoffer Relander vill tillbaka till 50-talet där små skavanker är en intressant del av helheten och då spontaniteten inte kompromissades för minutiöst filande i Photoshop.

– Manipuleringen sker när du fotar, inte när du klickar på olika lager, säger fotografen som säger att han är för rastlös för det digitala.

Drunknar i mejl

Christoffer Relander var rädd för att det nya projektet skulle vara lite smånördigt, men i stället träffade han en emotionell smärtpunkt. De senaste två veckorna har fotografen fått hundratals mejl. Många kommer från privatpersoner som vill köpa hans verk och journalister som vill intervjua honom. Han har redan intervjuats av stora medier som The Guardian och Vice och snöbollen har satts i rullning.

– Förr var jag skygg, men nu vågade jag vara personlig, berättar fotografen om barndomshistorierna som nått ut i stora världen.

Uppmärksamheten bekräftar verket, och nästa projekt finns redan i tankarna. Exakt vad det är avslöjar konstnären inte, men när tiden är inne når informationen antagligen Raseborg före Paris – det lokala är viktigast.

Utställning

Jarred & displaced

Vernissage 10.12 kl. 17 på galleri Kobra i Karis.

Utställningen pågår fram till 27.1.2017.