Regeringen kräver att kommuner förbereder sig på elbilsboom

Elbilar laddas mestadels hemma, skriver Finlands kommunförbund i ett pressmeddelande. Enligt dem är det bra att bygga ut nätet av laddningsstationer, bara det görs på rätt sätt. Foto: Pixabay Bild:

Vid en skola med femtio parkeringsplatser skulle det behövas fem laddningsstationer för elbilar, enligt regeringens utkast till lagförslag. Finlands kommunförbund anser att det är för många.

– Finlands kommunförbund motsätter sig inte målet att bygga ut nätet av laddningsstationer, men att bygga dem enligt regeringens lagförslag skulle innebära att stationerna blir för många och på fel platser, säger Vesa Peltola, energisakkunnig vid Finlands kommunförbund, i ett pressmeddelande.

Kommunförbundet uppskattar att det kostar 1 000–3 000 euro att installera en laddningsstation. Regeringens lagförslag skulle tvinga kommuner att planera och installera laddningsplatser och beredskap för laddning vid många offentliga byggnader.

– Elbilar laddas till 80-90 procent av gångerna i hemmet och behovet av att ladda batteriet någon annan stans är inte stort. Att ladda en elbil i 15–30 minuter vid en normal laddningsstation ger bara 5–10 kilometers räckvidd, säger Peltola i pressmeddelandet.

"Det blir för många"

I lagutkastet föreslås att alla nya bostadshus eller bostadshus som genomgår större renoveringar och som har fler än fyra parkeringsplatser ska förses med beredskap för laddning av elbilar på varje parkeringsplats. Samma krav gäller också parkeringshus i anslutning till bostadshus. Finlands kommunförbund anser att kravet bara ska gälla om det finns fler än tio parkeringsplatser.

Enligt regeringens utkast till lagförslag ska minst 10 procent av parkeringsplatserna vid alla byggnader som inte används för boende vara utrustade med en laddningsstation – förutsatt att det finns fler än tjugo parkeringsplatser.

Kommunförbundet tycker att det är på tok för många. Enligt dem borde det räcka med en laddningsstation.

Mer läsning