Regatta som alla kan följa med

Under helgen tar Starbåtsbesättningar mått av varandra på Stadsfjärden i Ekenäs.

– Vi vill ordna en tävling som är så publikvänlig som möjligt.

Det säger Starbåtsseglaren och medlemmen i Ekenäs Segelsällskap Gustav Öller om kappseglingen ESS Krångel Star Challenge 2016, som hålls i Ekenäs helgen 28–29 maj.

Det handlar om en av sju rankingseglingar i år i Finland i Starbåtsklassen. Regattan hålls på Stadsfjärden i Ekenäs med start och mål utanför piren vid Knipan.

Det betyder att vem som helst kan ta del av kraftmätningen också på nära håll.

– I praktiken kan man följa med hela tävlingen från land, säger Mikael Borgman som är segelsällskapets kommodor.

– Ur ESS synvinkel har vi nu en möjlighet att visa upp en ny klass, säger Borgman och förklarar att föreningens egna seglingar på Stadsfjärden i huvudsak hålls med H-båtar medan tävlingarna enligt LYS-mätetal riktar sig längre ut i skärgården.

De flesta Starbåtstävlingar i Finland har hållits i Helsingforsregionen.

Smidig kölbåt

Starbåten som sådan är ingen yngling. Båten har över 100 år på nacken och kan tvärtom räknas till de riktiga klassikerna inom kappseglingen.

– Starbåten är en kölbåt, vilket ger den egenskaper som jollarna inte har. Men samtidigt är den lätt och har många av jollebåtarnas finesser.

– Riggen kan man trimma på ett sätt som inte går på andra båtar. Starbåten är krävande, men ändå inte nödvändigtvis svårseglad, säger Gustav Öller och förklarar att båten rör sig väl redan i riktigt lätt vind.

Två vändmärken

Öller säger att de finländska Starbåtstävlingarna vanligtvis samlar ungefär tio båtlag. Till helgens regatta är redan ett dussin båtar anmälda.

Den exakta banläggningen slås fast först på tävlingslördagen när man är säker på vindriktningen.

– Sydvästlig vind skulle vara idealet, säger Mikael Borgman.

Den här tiden på året är prognosen god för att den önskan uppfylls.

Start- och mållinjen kommer i alla händelser att ligga nära Knipanpiren, medan själva tävlingsbanan som har två vändmärken löper ungefär mellan Vitsten och fjärdens norra del.

– Beroende på vinstyrkan seglar vi två eller tre varv per gång, säger Öller.

Vill man se starterna på nära håll kan man ställa sig på piren, men också Knipans övre våning och torn kommer att vara öppna från och med klockan 11.30 på både lördag och söndag.

Ligger i Norra hamnen

Den första starten sker på lördag klockan 12.

– Fram till klockan 18 försöker vi ha fem eller sex starter.

På söndag sker den första starten klockan 10, medan prisutdelningen hålls klockan 16.

Starbåtarna kommer till Ekenäs på släpvagnar och lyfts i sjön på fredag med hjälp av kranbil. De kommer att vara förtöjda i Norra hamnen.

Allmänheten kan bekanta sig med båtarna då de ligger vid kaj. Lördag förmiddag, innan första starten, är lämplig tidpunkt att tala med seglarna, säger Borgman och Öller.

Äldre båtar

Namnet på den aktuella regattan kan kräva en förklaring. Ordet Krångel har kommit in eftersom tävlingen sponsras av företaget med samma namn, ett lokalt bolag som erbjuder lagringshall för bilar och båtar.

Krångel är också namnet på en av regattabåtarna, en båt från 1967 som ägs av bland annat Gustav Öller. Själv kommer han att segla Astir II som är byggd 1966.

I tävlingen bildar också ESS-aren Andy Nyström och Kalle Pihl ett eget båtlag.

Fakta

Över 100 år gammal

Starbåten, som kännetecknas av en stjärna i seglet, är 6,9 meter lång, har köl och väger 671 kilo.

Mastens höjd är 9,6 meter och segelytan 26,5 kvadratmeter. Båten har storsegel och fock (men saknar spinnaker).

Båten har en tvåmannabesättning.

Båten ritades av Francis Sweisguth 1911. Sedan starten har det byggts cirka 8 600 båtar i trä eller glasfiber. I Finland finns drygt 20 Starbåtar.

Starbåtarna är numrerade och de som har ett nummer under 7 300 räknas till de klassiska båtarna.

ESS Krångel Star Challenge 2016 hålls 28–29 maj i Ekenäs.