Politiskt laddad fotokonst

Tine Poppe är utbildad fotograf, född och bosatt i Oslo. Genom sin konst vill hon lyfta fram sociala och politiska frågor och miljön. Tack vare detta har hennes verk blivit publicerade i tidningar som Washington Post, Die Zeit och fototidskrifter. Nu ställer hon ut i Karis.

Utställning: Illuminate. Konstnär: Tine Poppe, Norge. Plats: Fotocentrum Raseborg. Tid: 25.8–5.10.

Poppe har sin bakgrund i grafisk design men har nu jobbat i över 20 år med fotografering. I Fotocentrum Raseborg i Karis är två olika serier av Poppe upphängda. På nedre etaget finns serien White is not a color som har fötts som ett motstånd till den högerextremism som nästan obemärkt har infiltrerats i samhället och plötsligt verkar vara acceptabel.

Den 22 juli 2011 var Norge med om det största terrorattentatet i landets historia, som begicks av den norska högerextremisten Anders Behring Breivik. Dagarna efter händelsen fylldes gatorna av rosor och tal om hur kärlek, tolerans, rättvisa och empati skulle övervinna rasism, rädsla och extremism. Men det invandrarfientliga partiet Fremskrittspartiet hade tillsammans med högern stor framgång i valet 2013.

Post-faktisk debatt

På andra etaget i Fotocentrum visas Postfactual landscape. Tekniken är intressant och Poppe har här lekt med färger i vatten, och med starkt ljus. Bilderna påminner om ett slags undervattenslandskap. Hon betonar också vikten av att leka, experimentera och njuta av den kreativa processen.

Namnet hänvisar till den politiska kultur där man fokuserar på att väcka känslor i stället för att lyfta fram faktabaserade åsikter. Även när argumenten blivit felbevisade av medier och experter fortsätter man gärna att upprepa dessa osanningar, helt enkelt för att nå en publik som inte bryr sig särskilt mycket om fakta, utan hellre tror på den här typen av propaganda.

Föreläsning med tydliga budskap

Fotocentrum Raseborg ordnade under vernissagedagen en diskussion med Tine Poppe där hon berättade om bakgrunden till sina fotografer. I det lilla rummet på nedre våningen visade hon bilder från resor, bland annat en dystopisk serie om USA, precis efter valet 2016 då Donald Trump blivit vald till USA:s president. Bilderna är surrealistiska och har alla tilldelats ett citat av Trump, exempelvis "I Will build a great wall" eller "It is better to live one day as a Lion than 100 years as a Sheep" (som ursprungligen är ett citat av Benito Mussolini).

Vackra bilder som gör ont att se är en serie med namnet Deflowered från Malawi som handlar om kvinnlig omskärelse. Vi får också ta del av en serie med namnet Disrupt som handlar om miljöförstörelsen, en del av dessa bilder visades i samband med klimatmötet i Paris 2015.

Jag önskar alla hade fått ta del av diskussionen då så mycket arbete och tanke ligger bakom fotografierna, alltid med ett budskap. VNF-studerande hade turen att tidigare samma fredag få ta del av föreläsningen.

Som besökare skulle man gärna se mer av Poppes arbeten, utställningen känns en aning gles med tanke på hur mycket hon har att visa, och budskapet blir självklart så mycket tydligare i föreläsningen.