Over-the-top i ordets rätta bemärkelse

Praktiskt hubb. Allt utgår från en knutpunkt där man kan åta sig uppdrag, köpa kläder, söka motstånd online och modifiera sin slagskämpe. Bild: -

Röjigt värre när mangahjältar drabbar i samman, skriver Alexander Ekelund om Jump Force.

Jump Force. Format: Xbox One, Playstation 4, PC. Åldersgräns: 12. Betyg:

Slagsmålsspel baserade på japanska serietidningar såsom Dragon Ball och Naruto har inte varit någon bristvara genom åren. Min personliga erfarenhet av dessa är emellertid inte odelat positiv. Särskilt förr kändes de i regel svårtillgängliga och monotona på ett sätt som knappast omvände några tvivlare till fans.

Jump Force är dock annorlunda. Denna massiva fajtingkavalkad, som tagits fram lagom till tidningen Shōnen Jumps 50-årsjubileum, låter 40-talet olika mangahjältar drabba samman i kraftmätningar som ger begreppet over-the-top en ny innebörd. Slag, sparkar och besvärjelser viner kors och tvärs genom luften och stridsvrålen haglar tätt. Det är kaosartat, men på något vänster ändå kontrollerat och fullt spelbart på samma gång.

Styrkan är framför allt det okomplicerade spelsystemet. Man har en uppsättning enklare slag, sparkar och grepp, och när en specialmätare fyllts upp kan man släppa lös förödande superattacker mot sin motståndare. Det är intuitivt utan att sakna utrymme för finlir.

Därför är det minst sagt beklämmande att det i stället ska falla på andra, mestadels tekniska faktorer. Medan matcherna i sig är spektakulära och underhållande att bevittna är bildflytet verkligen i söligaste laget, vilket rimmar illa i den här sortens spel. Särskilt när det rentav börjar yttra sig i märkbara kontrollfördröjningar.

Jump Force har onekligen både charm och potential, och vem vet, kanske är dess tekniska skavanker undanröjda om någon månad.

Men i dagsläget är vi inte riktigt där än.

Alexander Ekelund

Mer läsning