Över 30 000 besökte marknaden

Lotta Lerviks och Tom Rönnblad som höll i trådarna för Ekenäs höstmarknad är nöjda med årets upplaga, den första med tre dagar. Bild: Lina Enlund

Nästan 31 000 människor besökte Ekenäs höstmarknad. Raseborgs stad har tidigare uppskattat besökarmängden till ungefär 25 000 personer.

Det är cirka 30 år sedan man räknade besökarmängden senast. Stadens mål var 25 000 besökare vilket man uppnådde redan på fredagen. Torsdagens siffra var 12 395, fredagens 13 558 och lördagens 4 856. Den sammanlagda siffran blev således 30 809 besökare.

Siffran är troligtvis betydligt större eftersom man bara räknade mellan klockan 8-20 under de två första dagarna och på lördagen mellan klockan 8 och 16 då marknaden officiellt var öppen.

Räkningen gjordes enbart i ändorna av Flemingsgatan även om man kan äntra området från andra håll.

– Riktigt exakta siffror kan man bara få om man inhägnar hela området. Det viktigaste för oss har varit att se om siffran ändrat mycket sedan besökarmängden senast mättes och det måste göras på samma sätt även i fortsättningen för att kunna få jämförbara siffror. Vi kommer kanske inte att mäta varje år, men med jämna intervall i alla fall, skriver t.f. utvecklingschef Lotta Lerviks i ett pressmeddelande.

I det stora hela var staden, marknadsförsäljarna och tivolina nöjda med utvidgningen till en tredagarsmarknad. Om det hade varit solsken redan från morgonen hade säkert besökarmängden för lördagen varit ännu större, spekulerar Lerviks.

Trist lördagsväder

På Ekenäs höstmarknad 2018 fanns omkring 360 försäljare på sammanlagt 450 försäljningsplatser. Vissa försäljare hade fler än en plats.

– Över 100 försäljningsplatser tömdes på grund av vädret under fredagen och lördagen. Många tyckte det var synd att vädret blev dåligt med tanke på att det var det första lördagskonceptet för marknaden, säger Tom Rönnblad som anlitades som marknadsgeneral.

Överlag tyckte försäljarna att det var en bra idé med marknad i tre dagar.

– Många står gärna kvar en längre tid när de väl byggt upp sina stånd i stället för att packa ned allt mitt i natten. Men det diskuterades också om tre dagar är det rätta eller om det kunde vara fredag-lördag i stället.

Rönnblad hoppas man ger försöket åtminstone tre år för att få en bild av hur tredagarskonceptet utfaller.

– Nästan 31 000 besökare är inte helt fel.

Av den åsikten är också Lerviks.

– Vi tar ett beslut om det i höst då vi fått in responsen från försäljarna. Högst troligt att beslutet tas för en viss period, inte bara ett år åt gången men inte heller för evigt. Tider förändras och vi med dem. Men min personliga åsikt är att det måste testas minst tre år för att se hur det fungerar.