Öppnar portar till empati

At the Gates kallar den finlandssvenska fotojournalisten Erik Åhman sin utställning på Galleri Kobra i Karis. Den har tidigare visats bland annat i Vasa.

Utställning: At the Gates. Fotograf: Erik Åhman. Plats: Galleri Kobra, Köpmansgatan i Karis. Tid: 7.4–19.5.

Den 26-åriga fotojournalisten Erik Åhman, uppvuxen i Vörå, visar inte bara en av flyktingarnas konkreta portar till Europa, Grekland. Han öppnar också portar till förståelse för och empati med de människor som tvingats leva under mycket svåra omständigheter, långt ifrån demokrati, frihet och välstånd i ett drömmarnas Europa.

Bilderna känns befriande nog inte som ett bildmässigt intressant frossande i andra människors misär utan ett direkt, öppet och samtidigt respektfullt bildberättande där de här människornas verklighet blir belyst.

Fotografierna är stora och färgerna är ofta ganska starka, vilket bidrar till känslan av frikostighet och fyllighet, men temat håller mysfaktorn borta.

Över Medelhavet

Såsom vi alla vid det här laget vet, var det ett rekordantal flyktingar som tog sig över Medelhavet till Grekland, Italien och Spanien för något år sedan. Åhman begav sig till Aten i april 2014 strax efter att ha utexaminerats från Sveriges fotojournalistiska skola den våren. Han stannade åtta månader i Aten. I sina bilder beskriver han hur de lyckligt lottade, det vill säga de som klarade sig fram till Grekland, möts av en karg verklighet. Det är svårt att komma in i, men ännu svårare att komma ut och vidare ur landet.

Den instabila ekonomin och osäkerheten har också fått många greker att rösta på Gyllene gryningen – partiet som inte ens försöker dölja sin nazistiska ideologi.

På våren 2014 beräknades antalet invandrare var 500 000, men i verkligheten var de förmodligen betydligt fler. Två år senare hade gränserna öppnats ett flertal gånger för att sedan stängas igen. Den ekonomiska krisen är fortfarande utom kontroll och arbetslösheten ökar. Grekland är ännu oförmöget att hjälpa dem som behöver det, och som bekant har också många länder i det övriga Europa gjort sitt yttersta för att inte behöva hjälpa.

Med köpkärran som hem

En av de stora bilderna visar militärparaden på nationaldagen den 25 mars – en parad som somliga kritiserar för slöseri med pengar då ekonomin är i botten och folk hungrar, men andra försvarar som viktig för nationens identitet. En annan stor bild visar ilskna ansikten hos unga män på en demonstration under Angela Merkels besök i landet.

De monumentala och symboliskt laddade bilderna som finns på husväggar runtom i Aten talar sitt tydliga språk. En föreställer ett par händer i en gest som symboliserar hopp. En annan visar en rapartist som mördats av nazisympatisörer, en bild som dyker upp här och där i staden.

En bild som också tar fasta på våldet är närbilden av en ung grekisk man med ett sår i pannan. Men det är inte vilket sår som helst. Medlemmar ur partiet Nazi Golden Dawn ristade in naziflaggan på hans panna som straff för att han "sviker sitt land".

De allra flesta fotona visar dock invandrarnas liv på gatorna, i tält och kyffiga inkvarteringar.

"Balo" är en illegal invandrare från Kamerun som letar skräp att sälja för att hålla sig vid liv. Han är ständigt på sin vakt mot polis och väktare. Hans berättelse innehåller både spott och slag av medmänniskorna, men också hjälp och stöd.

Utställningen är i högsta grad sevärd. Hur sorgligt temat än är, blir ingenting bättre av att vi vänder bort vår blick.