Nyfasta

Varför plockar du fram telefonen så fort det finns en ledig stund och börjar surfa? Varför har du telefonen, nalle kallad, som din tröstfilt innan sömnen?

På din dödsbädd ångrar du inte att du inte skickade tillräckligt många mejl. Ta tillbaka kontrollen över ditt liv, nu, i realtid, i fastan.

"Den som inte är ständigt uppkopplad skall i närmaste framtid anses som socialt handikappad", sade Nokias landschef i Sverige år 2000.

Starkt sagt. Men önskvärt? Dåtida hjälten Jorma Ollila tyckte inte det var en suspekt profetia. Men den nutida gurun inom digivärlden ifrågasätter skarpt det ständigt uppkopplade livet.

Vad gör nätlivet med oss? Är digitaliseringen verkligen det enda alternativet? Gör man sociala medier beroendeframkallande?

Aktuella frågor. Förra veckan beskrev både Ronja Salmi (HS 12.2) och Katarina von Numers-Ekman (HBL 13.2) nättillvaron som en drog, Yle och även New York Times funderade över avvänjandet av digidopamin.

Nu är det fastetider. Fastan har utvecklats från mat till kött till sprit till choklad till socialt liv till ljud. Man vill avstå från sitt starkaste beroende. Därför meddelas det allt oftare på nätet: "Nu börjar min fasta från sociala medier".

Du tar paus på Facebook, Twitter, Insta, Snap. Du ansluter dig till en nätsida som ger goda råd, typ "lämna din telefon i köket", "kolla inte dina mejl jämt". Du försöker övervinna tekniken med – teknik. Du köper appar som ersätter din självdisciplin, mäter dina timmar på nätet och stänger av manicken då det blir för mycket. Bra. Men det blir inte lätt.

Att röka klarar man sig utan, choklad och partaj likaså. Men telefon är som mat: du kan inte avstå helt och hållet. Det är inte bara du, som är beroende av telefonen. Hela livet är det. Kontakter och kontanter. Bank och betalningar. Klocka och kalender. Bevis och biljetter. Övervakning av barn och mormor. Allt som du inte kan vara förutan.

Vi måste gräva djupare. Tänk på din användning av sociala medier som ditt matintag.

Med mat, vikt och bantning räcker det inte enbart med kaloriräknare, motion eller operationer. Du måste förstå varför du äter som du gör. Du måste inte bara bli kropps- utan livsmedveten. Du måste själv hitta din trivselvikt.

Samma gäller din digihälsa och balansen när du använder sociala medier. Granska ditt liv i dess helhet. Varför plockar du fram telefonen så fort det finns en ledig stund och börjar surfa? Varför har du telefonen, nalle kallad, som din tröstfilt innan sömnen? Varför kan du inte ha det långtråkigt och trist?

Unicef sammanfattade i november digiteknologiernas inverkan på barn och unga i en rapport. Tröstande nog ifrågasätter den addiktions- och dopaminteorierna och vill ha mer forskning kring våra beroenden. Kanske finns det redan en självkorrigerande rörelse i sikte? Nutida hispiga konfirmander som inte kan sova utan sina telefoner växer kanske upp till elever som prioriterar smarttelefonfria lektioner. Kanske blir offline det nya svarta?

Det finns hopp i digilivet och i den sociala medievärlden, och du själv är det hoppet. På din dödsbädd ångrar du inte att du inte skickade tillräckligt många mejl. Ta tillbaka kontrollen över ditt liv, nu, i realtid, i fastan.

Hilkka Olkinuora