Nya rätter faller inte alla i smaken

Tveksamma. Eleverna i klass fyra i Sjundeå svenska skola har starka åsikter om skolmaten. De flesta tycker den var bättre förr. Bild: Mira Strandberg

Efter omfattande kritik före jul har skolmaten i Sjundeå blivit bättre. Men eleverna är fortfarande skeptiska.

I december övertog Fazer Food Services städ- och matservicen i Sjundeå. Det betyder att till exempel skolmaten nu produceras av företaget i stället för av kommunen.

Övergången togs inte väl emot i skolorna, där kritiken mot maten varit hård. Bara två veckor in i december lämnades ett medborgarinitiativ om att matkvaliteten måste förbättras till kommunen. Kommunens tekniska sektor har haft tät kontakt med tjänsteproducenten kring frågan, och senast förra veckan träffades representanter för kommunen och Fazer.

Smakskillnader i skolorna

Tuuli Åström på Fazer Food Services säger att företaget har fått både beröm och utvecklingsförslag.

– Responsen har fokuserat på enskilda maträtter, vilket är mycket förståeligt eftersom vi har infört nya smaker i skolmaten.

Företaget samlar respons på sin mat på flera olika sätt.

– Vi får respons muntligt, via responshäften, per e-post, via nätet och genom kundnöjdhetsenkäter. All respons vi får är mycket värdefull för oss.

Enkäter bland kunderna görs två gånger om året, den första görs i Sjundeå under våren. Responshäften finns vid alla ställen där Fazer har verksamhetsställen. I Sjundeå svenska skola har två sidor i ett häfte fyllts med kommentarer. Här finns både ris och ros – matgäster kritiserar maten för att vara smaklös eller för pepprig, men många kommentarer är också ett tack för god mat.

Enligt Åström bekantar sig företaget alltid med elevernas och lärarnas matvanor och utvecklar maten enligt respons och erfarenheter.

– Det finns skillnader mellan olika skolor, till exempel om köttfärssåsen ska vara gjord på en bas av brunsås eller tomat.

Smakråd införs under våren

Efter responsen i december har Fazer justerat maträtterna i Sjundeå, men utgångsläget då menyerna görs upp är kriterierna i upphandlingen och skolmatsrekommendationer. Sedan i torsdags finns också en länk på kommunens webbplats direkt till ett responsformulär som gäller Sjundeå. Formuläret togs i bruk vid årsskiftet men har hittills bara funnits på kommunens intranät.

– Vi följer också med hur mycket mat som slängs. På det sättet får vi en uppfattning om hur maten har smakat. Matlistorna ändrar vi enligt behov, utan att glömma de riksomfattande näringsrekommendationerna, säger Åström.

– Utöver maten fäster vi uppmärksamhet vid servicen och miljön.

Under våren kommer Fazer att starta ett smakråd, där man tillsammans med elever går igenom den respons man fått och tillsammans planerar de önskade ändringarna i matlistorna.

– För oss är det mycket viktigt att alla barn äter. I enlighet med läroplanen vill vi vara med som matfostrare och sköta om barnens välbefinnande. Vi bjuder också in elevgrupper att testa våra nya recept.

Besviken på gröten

Och visst märker även eleverna av att det har blivit bättre, men fortfarande är de misstänksamma mot den nya maten.

– Inte för att jag vill vara elak men den gamla maten var bättre. Till exempel pastan, som förr alltid var god, smakar ingenting längre, säger Justus Krogell.

Han och hans klasskompisar i fjärde klassen i Sjundeå svenska skola minns särskilt risgrynsgröten före jul som mycket misslyckad och en stor besvikelse.

– Den smakade bara vatten. Nästan alla maträtter som vi tidigare har haft har blivit äckligare, säger Anders Danielson

– Jag hade sett fram emot risgrynsgröten, för det var tidigare min favoritmat, men den var hemsk! säger Emilia Lindström.

Egen skål för gurkan

Men – rätt ska vara rätt – i januari har det blivit bättre. Där maten tidigare hade helt för lite smak är det nu bättre, eller kanske stundvis för mycket smak.

– I går var det god mat. Och de här fiskpinnarna är goda, säger Emilia Lindström.

– De använder mera citron och andra kryddor än tidigare, säger Lucas Karell.

– Maten hade helt för lite smak tidigare, men det har blivit bättre nu, säger Emilia Rantanen.

En klar förbättring är också att Fazer har tagit till sig av den feedback som bland annat lärarna gett om upplägget av salladen. Tidigare var salladsingredienserna hoprörda i en stor bunke men nu är de olika grönsakerna i egna skålar.

– Det är bra med Fazer! Och brödet är gott, säger Emilia Lindström.

Tora Karell säger att hon tidigare fick ont i magen av vissa maträtter, men det problemet finns inte nu längre. Och Eerik Laru berömmer maten på självständighetsdagens fest.

– Det var gott. Jag äter mjölkfri mat och den har varit helt ok hela tiden, säger han.

Bättre än tidigare

Läraren Carola Bäckström tycker själv att det har skett en märkbar förbättring efter jullovet – till och med till den grad att hon tycker att maten nu smakar bättre än då kommunen själv hade hand om tillagningen.

– Jag har skrivit i feedbackshäftet varje dag och det har blivit mycket bättre. Men barn är konservativa och nu vågar de inte ens pröva någon mat för att det smakade så hemskt före jul. Jag hoppas att de börjar våga smaka på maten igen, för nu är det mycket bättre.

Det eleverna i klass fyra ytterligare skulle vilja ändra på är ordningsföljden på uppläggningen av maten.

– Det är konstigt att såsen och ketchupen kommer före maten, det blir bara längre köer då, säger Anders Danielsson.

– Och så är det dumt att vattnet och mjölken är på olika ställen, säger Emilia Lindström.

Letar efter nya partnerskap

Nästa vecka är kommunala beslutsfattare och experter inbjudna till en träff om matservicen.

– Vi fungerar i ett tiotal kommuner runtom i Finland. Vi vill utveckla våra tjänster och föra en öppen diskussion med beslutsfattare i kommunerna. Under året ordnar vi flera diskussioner där vi funderar kring möjligheterna till en ny slags partnerskap mellan den offentliga och den privata sektorn.

Att öka mängden kunder inom den offentliga sektorn är en del av Fazers strategi för de kommande åren.

– Vi vill bättre än förr förstå hur den offentliga och den privata sektorn kan samarbeta på ett sätt som gynnar kommunerna och skattebetalarna. Vi för en aktiv dialog med många kommuner och blivande landskap, säger Jaana Korhola, vd för Fazer Food Services i Finland.

– Förnyelsen av social- och hälsovårdstjänsterna vänder upp och ner på kommunernas sätt att producera välfärdstjänster. Nu finns det ett behov att granska det bästa med de invanda verksamhetssätten och diskutera ändringsbehov och nya möjligheter, säger Korhola.

Kommunfullmäktige beslutade vid sitt möte 23.10.2017 att välja Fazer Food Services Oy till att sköta om Sjundeå kommuns städ- och matservice. Bakgrunden till upphandlingen är en utredning av hur kostnadseffektiva kommunens mat- och städtjänster är. Utredningen beställdes av kommunfullmäktige år 2015.

År 2016, då kommunen själv producerade mat- och städtjänsterna, kostade de 1 230 941 euro.

Det totala priset på upphandlingen är 1 111 164,95.

Utöver besparingen på 100 000 på årsnivå slipper kommunen investera i en omfattande renovering av centralköket i Sjundeå svenska skola. Renoveringen hade beräknats kosta 400 000 euro.