Nya Metro annorlunda – men fortfarande stämningsfullt som få

Nya Metro levererar mer rafflande action i apokalypsens fotspår, skriver Alexander Ekelund.

Att Metro Exodus skulle bli friare och mer visuellt ombytligt än dess underjordiska, mörka och klaustrofobiska föregångare har länge stått klart. Frågan har bara varit hur stor inverkan det egentligen skulle ha på seriens unika prägel?

Lättad upptäcker jag att man skickligt lyckats bevara det mesta av själen på vägen upp till ytan och de nya exotiska miljöerna. Steget till öppnare ytor har genomförts på sedvanligt 4A Games-manér – det vill säga på deras villkor. I praktiken anammar det inte fullt ut branschens typiska free roaming- filosofi, utan är lagom stort, lagom fritt och lagom avvikande från den formel vi vant oss vid.

Med Aurora som utgångspunkt, ett tåg som protagonisten Artyom och hans mannar annekterat som färdmedel och bas för sina uppdrag, rycks vi med på en resa som spänner över tid och rum på ett helt annat sätt, med stopp långt bortom de tunnelbanesystem och snöiga stadsgator vi tidigare utforskat. Karg landsbygdsnatur, torrlagd havsbotten och spöklika träsk är bara några av destinationerna. Resandet längs järnvägen spär effektivt på känslan av ett bredare sammanhang och tidens gång, där landskapen och årstiderna kan ses avlösa varandra utanför tågfönstren.

Jag kan ibland sakna mörkret, vemodet och skräckfaktorn som tidigare gavs större utrymme. Men överlag är Exodus en smakfull evolution som fortfarande dryper av atmosfär och lär behaga alla som saknat förstklassiga narrativa förstapersonsskjutare i stil med Half-Life, Singularity och Bioshock.

Spel

Metro Exodus.

Format: Xbox One, Playstation 4, PC.

Åldersgräns: 18.

Betyg: 4/5