Nöjd personal ger nöjda kunder

Hårt arbete. – För att lyckas med en stor omsättning årligen och växa stabilt krävs en stor arbetsinsats. Målet är att fortsätta växa. Varje ny anställning kräver en stor arbetsinsats och varje ny kund innebär en utmaning för att leva upp till förväntningarna, säger Dennis Barman. Bild: Sarah Groop

På måndag inviger Visma sitt nya kontor i Ekenäs. Bokföringsföretaget har kunder från så gott som hela Finland. Hemligheten till den ökande omsättningen är nöjd personal som leder till nöjda kunder.

Företaget Visma flyttar till ett trähus på Raseborgsvägen. Här används gamla klassrum som kontor.

– Vi har varit trångbodda i Stinsen i flera år och sökt en ny lokal. Omgivningen är härlig och rummen är fina här, säger Dennis Barman som är regionchef för Visma i Raseborg.

Han kontaktade Visma i Norge 2002 och startade företaget i Ekenäs 2003. Sedan dess har omsättningen ökat stadigt till 1,7 miljoner euro i fjol. Företaget säljer ekonomiskförvaltning via nätet.

Företaget har vuxit med ungefär två till tre personer sedan företaget kom igång på allvar 2006.

– Vi var rätt så okända då vi började och marknaden var inte mogen för internetbaserade lösningar. Många var också skeptiska då företaget fanns i Ekenäs.

Krävande arbete

Arbetet har ändrat karaktär under åren.

Erbjuder bokföringstjänster på svenska.

Sköter hela ekonomiförvaltningen för företag, aktiebolag och stiftelser.

Har cirka 30 anställda med deltidsanställda inräknat.

På företaget jobbar ekonomer, merkonomer och tradenomer.

Könsfördelningen är cirka 60 procent kvinnor och 40 procent män.

Nettoomsättningen har ökat från drygt 200 000 om året år 2003, till 1,2 miljoner år 2010 och drygt 1,7 miljoner år 2015.

– Det är mycket mera multitasking i dag än förr eftersom vi sköter den löpande organisationen för flera kunder samtidigt. Det är inte som förr då man gick igenom en mapp för en kund.

Det ställer högre krav på personalen.

– Fast det är mycket jobb strävar vi efter att alla ska tillräckligt med tid för att göra sitt jobb bra. Jag vill inte att någon ska jobba ihjäl sig.

För att få en nöjd personal gäller det att vara lyhörd. Två gånger om året gör företaget en personal undersökning med en oberoende leverantör. En del av enkäten är att personalen får ge företaget ett betyg på en skala från ett till tio. I den gav 80 procent betyget 9 eller 10. Ingen gav ett betyg under 7.

– Så här bra har vi aldrig haft det förr i enkäter.

Förutom enkäten två gånger om året har Barman många informella samtal med sina kollegor. Hans nya arbetsrum är alldeles intill kafferummet för att vara tillgänglig för personalen.

– Om någon ställer en fråga får jag inte slå bort den. Om jag inte kan svara på frågan eller motivera svaret så har personen slått huvudet på spiken. Speciellt då ny personal frågar är det viktigt att lyssna och ifrågasätta varför vi gör som vi gör.

Olika typer av kunder

Barman resonerar att med nöjd personal har företaget nöjda kunder. Kunderna får också fylla i enkäter om företaget och 85 procent är nöjda eller mycket nöjda.

– Det finns en liten procent missnöjda. Det kan bero på tre saker. Antingen har kundens förväntningar varit felaktiga, eller så har vi gjort ett misstag eller så upplever kunden att priset är för högt.

Företaget har kunder från Rovaniemi till Åland och också många lokala kunder.

– Vi har också företag, föreningar, stiftelser och kyrkor i Helsingfors som vill ha service på svenska.

Den tredje typen av kunder är detaljhandelsbutiker och bensinstationer.