Masugnen får nytt liv i Casablanca

Efter flera år av rivningsarbete står marken där stålverket i Koverhar en gång stod nu tom. Men maskiner, konstruktioner och fordon har fått nytt liv på andra kontinenter.

Våren 2014 stod det slutgiltigt klart: Stålverket i Koverhar skulle rivas. Konkursförvaltaren meddelade att en försäljning av stålverket som helhet började vara alltmer otrolig. Fabriken stod mitt i en masugnsrenovering, var liten i förhållande till andra stålverk och omodern.

Sedan dess har stålverket rivits bit för bit, men ett flertal delar har också kunnat räddas och fått nytt liv i andra länder. Rivningsföretaget Delete har bland annat samarbetat med det mexikanska företaget JS Montajes y Construcciones. Förra sommaren och hösten arbetade ett tjugotal personer från Mexiko på plats i Koverhar för att montera ner och skeppa i väg delar av stålverket till nya kontinenter.

Med i projektet

Vissa företag som jobbat med nedmonteringen genom hela processen har också erfarenhet från tiden då masugnen ännu spred sitt röda sken över Koverhar.

– Vi var med både då delar skeppades till Mexiko i fjol och Marocko i år, säger Roger Holmberg som fungerat som arbetsledare för Pargasföretaget Fjäder Group i Koverhar.

Fjäder Group var en av de största underleverantörerna i Koverhar under den verksamma tiden, med närmare 40 anställda. Sedan konkursen har runt fyra arbetat kvar, mycket tack vare arbetet med utvinning av järn från slagg för konkursboet, med egna slagghögar som Fjäder köpt av konkursboet och med transporter av de stålverksdelar som skeppats ut i världen.

Nystart i Marocko

Flytten av hundratals ton masugnsutrustning från Koverhar till Marocko har utgjort det största projektet. Den 4 april i år åkte inblåsningsformar, smältare och konvertrar i väg med fartyg mot Marocko. Bakom projektet står kinesiska investerare.

– Först trodde man ju inte att så mycket skulle kunna användas på nytt, men det är verkligen positivt, säger Holmberg.

Det marockanska stålverket som ligger i Casablanca ska nämligen moderniseras, och det görs bland annat med delar från Koverhar, som i sin tur drevs mot konkursen bland annat på grund av det blivit omodernt.

Vid verket i Casablanca har det tidigare funnits en elugn som smält skrot, men eftersom ägarna vill säkerställa verksamheten ifall skrotpriserna skulle stiga bygger man nu även en masugn.

– En stor del av delarna kommer från Kina men många grejer härifrån får också nytt liv. Vi har sålt våra 50-tons slaggtruckar till Casablanca, så nu rullar även våra maskiner vidare där, säger Holmberg.

Extra jobb

Att masugnen behövs ifall skrotpriserna stiger är svårt att sätta sig in i på våra breddgrader, där skrotpriset ligger långt ifrån vad det kostar att tillverka stål från råvaror. Även Koverhar kämpade med motsatsen: höga råvarupriser.

– Det är bra att det gick att ta så många delar tillvara, och det gav oss också extra jobb, men förstås är det synd att det inte går att göra stål här i Finland längre, säger Holmberg.

Förutom till Marocko har delar av stålverket även skeppats till Mexiko i fjol. Dit flyttades bland annat gjutmaskiner. Resten av Koverhar har mer eller mindre sålts som skrot, bland annat till Turkiet.

Vemodigt för alla

En annan som bevittnat nedmonteringen och flytten av betydande delar av verket till nya kontinenter är Anders Henriksson.

Sedan konkursen har han arbetat som rådgivare för konkursboet och rivningsföretaget Delete. Han har anställts med korta kontrakt och har i nuläget uppdrag fram till sista augusti.

– Inte har man någonsin sett något liknande. Och visst har det varit ledsamt att se verket rivas.

Henriksson har jobbat vid sidan av pensionerade fabrikschefen Seppo Haimi som också bidragit med sin expertis om verket vid nedmonteringen och rivningen.

Trots det sorgliga i att ha sett den forna både imponerande och betydelsefulla arbetsplatsen monteras ner, är Henriksson glad över att Koverharområdet får nytt liv.

– Just nu är gasrören på väg, men sedan är det svårt att se vad som kommer hit. Men jo, visst har Koverhar och hamnen säkert potential.

Även Roger Holmberg har jobbat kvar med en känsla av vemod.

– Koverhar var en bra arbetsplats. Jag kom hit 2003. Även för oss på Fjäder Group var konkursen en hård smäll, men det är positivt att vi kunnat ge några av de gamla arbetarna jobb de senaste åren.

Se rivningsföretaget Deletes video från projektet i Koverhar "Koverhar 2014-2017" på Youtube.

Nystart i Casablanca

Stålverket i Marocko, dit utrustning från Koverhar skickats, ligger i Sidi Hajjaj, söder om Casablanca.

Verkets drivs av företaget Univers Acier, som grundades 2002 efter en sammanslagning av marockanska Longofer och turkiska Demirsan.

Komplexet omfattar 50 hektar och sysselsätter runt 700 personer.

Består av ett valsverk med en produktion om 140 000 ton per år och ett stålverk som producerar 720 000 ton per år.