Mångsidigt och ändlöst underhållande

GRAFISKA STILAR. Spelet är en fröjd att bevittna såväl i portabelt läge som på tv:n, med skickligt återskapade grafikstilar från Marios olika tidsepoker. Bild: Nintendo

Super Mario Maker 2 är så mycket mer än ”bara” ett förfinat banbyggarverktyg. Det finns många finesser och ess i rockärmen.

En uppföljare till ett banbyggarverktyg – hur mycket kan en sådan egentligen tillföra och förbättra för att motivera prislappen? Det var frågan jag ställde mig inför Super Mario Maker 2; uppföljaren till spelet som tog oss bakom "Svamprikets" kulisser och lät alla oss förverkliga våra bästa (och sämsta) banbyggaridéer.

Men som så ofta förr skulle Nintendo visa sig ha ett och annat ess i rockärmen, nog för att frälsa mig på nytt.

Nytt för denna gång är äventyrsläget, som kretsar kring återuppbyggandet av prinsessans Peachs förstörda slott. Eftersom detta kräver byggmaterial, som kostar guldmynt, börjar Mario åta sig kontraktsjobb från "anonyma beställare" runtom i världen – i praktiken diverse portionsförpackade utmaningar med stor variation och oförutsägbarhet. Banorna kan ha vitt skilda mål att tillgodose – som att samla ett visst antal mynt eller nå slutet utan att hoppa eller vidröra någon fiende. Bandesignen uppvisar en alldeles särskild sorts påhittighet och utmaning, uppfriskande olik den i maskotens ordinarie 2D-äventyr.

Därutöver har huvudattraktionen, banbyggandet, genomgått en rad förfiningar för att vara så flexibelt, lättarbetat och mångsidigt som möjligt – med en expanderad verktygslåda till förfogande. Av de användarskapade banor att döma, som jag hittills botaniserat bland, tycks bara fantasin sätta gränserna – den där Nintendo-typiska simpliciteteten till trots.

Mångsidigt, charmigt och ändlöst underhållande – Super Mario Maker 2 är allt originalet var och mer därtill.

Veckans spel

Super Mario Maker 2

Format: Switch

Åldersgräns: 3

Betyg: HHHHI