Många nöjda med säsongen

Jobbar ihop. Pontus Berglund och Sampo Sade som driver Slottsknektens stuga samt Ilta Hämäläinen och Thony Wickström som sköter verksamheten kring Raseborgs slottsruiner, kom bra i gång efter den första sent inledda säsongen. De är mycket klokare inför nästa sommar.Bild: Kristoffer Nöjd

Turismen i Västnyland har haft bra flyt denna sommar. Men förutsättningarna att lyckas inom säsongsbranschen kan göras ännu bättre. Det gäller att inte vila på lagrarna.

Några cykelturister tar det lugnt i gräset på slottsängen. På Slottsknektens stuga har några sena lunchgäster slagit sig ner vid de soliga borden. Thony Wickström och Ilta Hämäläinen som sköter turismverksamheten vid Raseborgs slott kan pusta ut efter en intensiv första säsong.

– Det har varit en lång säsong. Men det har varit fullt ös så vi är nöjda, säger Wickström.

Från den nya servicebyggnaden med bland annat biljettförsäljning och vältilltagna toaletter för områdets besökare går vi vidare in i borgen.

Med EU-medel har Forststyrelsen låtit installera belysning längs stigarna och inne i borgen. Följaktligen finns det nu tillgång till elektricitet i därinne.

De senaste helgerna har två bröllop ordnats i den stämningsfulla riddarsalen. Nyligen testade man på att arrangera en bioföreställning där. Den var så populär att alla inte ens fick plats.

Wickström och Hämäläinen hoppas på fler nya evenemang nästa år. Den här sommaren var något av en testperiod.

– Nu vet vi hur allt fungerar och kan satsa mer på utveckling nästa år. Vi är öppna för samarbete och har redan fått många bra förslag.

I år har man haft något av ett naturtema med bland annat växtvandringar för vuxna och småkrypssafarier för barn.

– Vi vill också lyfta fram den gröna och sköna omgivningen. Slottet som stått där så länge har en lugnande verkan, säger Hämäläinen.

Man kan hyra kajak och ta en paddlingstur i ån eller bara vila upp sig i någon av hängmattorna intill åstranden. Det finns också en helt ny naturstig öster om borgens murar.

– Vi vill ju att besökarna ska stanna här så länge som möjligt, säger Wickström.

De publika guidningarna som ordnats på olika språk har varit populära. Nu när man har mer tid för marknadsföring skulle man gärna rikta sig mer till grupper, till exempel inom främjande av arbetshälsa.

Hämäläinens och Wickströms företag har sysselsatt en handfull personer på heltid under säsongen, inklusive dem själva. Därtill har man samarbetat med flera andra företag.

– Då slipper vi göra allt själva. Det känns som ett mer flexibelt sätt och det är lättare att anpassa tjänsterna enligt kundernas behov.

Nästa år kommer man troligtvis att behöva ytterligare en person i teamet.

– Områdets skötsel tar mycket tid, säger Wickström.

Det finns vissa saker som rent strukturellt skulle skapa ännu bättre förutsättningar för turismen kring borgen. Bland annat skulle det behövas en bussparkering.

– Under festivalen Medeltid på Raseborg var här säkert 4 000 besökare under helgen. Som det är nu kan den inte växa sig större eftersom det inte finns tillräckligt med parkering.

Med tanke på cykelturismens framfart skulle Wickström även gärna se att det fanns cykelleder till Snappertuna, förslagsvis kunde de anläggas i samband med att vattenledningar grävs ner parallellt med vägen.

– Men i övrigt har allt fungerat bra här.

Många ute och cyklar

I Raseborg gör man upp statistiken över säsongen under denna månad eftersom man inte betraktar säsongen som överstökad även om det lugnat ned sig rejält redan. Turistchef Ville Vuorelma har ändå tagit en titt på de siffror som finns till hands.

– Övernattningarna under perioden januari-juni är fler än i fjol. Ser man på båtturismen har den yttre skärgården haft det bättre än Ekenäs gästhamnen.

Det som är tydligt är att mängden cykelturister har ökat rejält. Det har företagarna märkt, bland annat i Tenala.

– Förr oss är det en bra form av turism eftersom den lätt når även mindre platser. Raseborg är ett bra cykelområde. I Centraleuropa är cykelturismen väldigt stor. Det är mer ekonomi i den än i båtturismen. Cykelturism är en växande trend hos oss också. Men att Kustrutten har blivit en färdig helhet har gett en hel del synlighet.

Kustrutten Hangö-Kasnäs-Örö är ny för i år och är i synnerhet avsedd för cykelturister. Man kan även fara via Bengtskär till Kasnäs och därifrån cykla vidare till Salo och Raseborg.

– Folk har hittat rutten. Vi tar emot respons från cyklister och företagare för att kunna göra både rutten och skyltningen ännu bättre. Vi kommer också att marknadsföra Kustrutten mer utomlands inför nästa säsong, speciellt i Tyskland.

Vuorelma säger att cykeltrenden kommer att få en puff även av att cykelrutten Eurovelo 10 kommer att gå genom Raseborg.

Besöken på Raseborgs turisttjänster har minskat. Däremot har användningen av de digitala kommunikationskanalerna ökat.

– I år har vi haft 178 000 besökare med klara toppar inför de större evenemangen, säger Vuorelma som gläder sig över nyare tillskott i programutbudet, som Augustinatten och Karis Suomen Paris till exempel.

Vuorelma är nöjd med riktningen.

– Det är klart att det finns mycket vi kan utveckla. I och med att de internationella turisterna blir allt fler, förändras också behoven. Men jag ser stor potential för turismen i hela området. Kustområdet kommer att bli allt viktigare och jag ser fram emot att samarbeta på den fronten både med staten och med grannkommunerna.

Full rulle på campingen

Bröderna Björkqvist driver Ekenäs camping på ena sidan stadskärnan och Ekenäs gästhamn på den andra. För dem har säsongen varit bra.

– På campingen har vi haft lite mer besökare än i fjol. Maj-juni var bra medan juli var ganska lika som i fjol. Antalet har ökat lite för varje år. Kanske man semestrar mer inom landet. Vi har också fått lite extra synlighet tack vare bra respons, säger Niklas Björkqvist.

Även på Ekenäs camping har man noterat cykelturisternas närvaro vilket märks i att fler gäster än vanligt köpt tältplats.

Statistiken från gästhamnen fram till juli uppvisar en liten minskning. I fjol sålde man drygt 3 000 biljetter under hela säsongen och nu ser man ut att landa på 150 till 200 biljetter färre. Under toppåren, exempelvis 2011 sålde man cirka 3 500 biljetter.

– Flera faktorer spelar in. Gästhamnen borde förnyas och snyggas upp. Åtminstone har staden renoverat en av basturna så att vi nu har två bastur i okej skick för våra gäster.

Björkqvist konstaterar att gästhamnens infrastruktur i första hand är på stadens ansvar.

– Vi är mest biljettförsäljare.

En annan orsak till att båtgästerna var något färre i år kan vara det varma vädret.

– Båtfararna har hållit sig i ytterskärgården. Speciellt med segelbåt är det tidsmässigt en ganska lång resa in till Ekenäs. Det har också varit byggnadsarbeten i Norra hamnen i flera års tid. Också det kan ha en marginell inverkan.

Boende och program

Även Andreas Holmström som är krögare på Restaurant Albatros i Ekenäs upplever att sommaren har varit bra.

– Vi hade en bra sommar försäljningsmässigt. Sett till vädret kommer vi väl knappast att få uppleva en likadan sommar igen.

Han konstaterar att juli alltid är en ganska stabil månad, när man har semester vill man ut och ha det trevligt även om det regnar.

– Men det kan hända att vi förlorade lite under den första veckan i juli som var ganska regnig och kall. Å andra sidan hade vi högsommarväder redan i maj.

Att flera skolor, bland annat i Kyrkslätt och i huvudstadsregionen, började en vecka tidigare än i fjol märktes tydligt.

– Säsongen fick ett abrupt slut efter första veckan i augusti, konstaterar Holmström som förespråkar en förskjutning av sommarlovet som i Mellaneuropa.

Holmström konstaterar också att restaurangutbudet vid stranden har ökat men han har svårt att säga om det har haft betydelse på kundtillströmningen.

– Jag tycker inte att det varit märkbart mer turister i Ekenäs denna sommar.

Holmström säger att han hoppas att Ekenäs inte faller i glömska.

– Om vi vill ha mer besökare hit behöver vi dragplåster. Men jag tror inte att svaret är fler restauranger. Snarare borde vi ha mer evenemang och mångsidigare inkvarteringsmöjligheter. Gästhamnen har allt mindre inflytande, våra gäster är oftast bilburna. Dem borde man kunna locka att stanna längre i Ekenäs. För de som väl hittar hit har bara positivt att säga om staden.

Yngre hittade Fiskars

I Raseborg utgör de gamla bruken en viktig del av turismnäringen. Fiskars Village Info Team uppger att sommarsäsongen i Fiskars har varit mycket lyckad och att det fina sommarvädret har lockat en hel del besökare till bruket.

– Förutom i februari har vi haft fler besökare varje månad än någonsin, meddelar man.

Det mångsidiga utbudet av evenemang har lockat varierande typer av besökare.

– Två fina utställningar har lockat många design- och konstälskare, men framför allt har våra utomhusevenemang besökts av fler unga, under 35, än någonsin.

Den nya trenden man kan skönja i Fiskars är bland andra utländska dagsbesökare, terrängcyklister, barnfamiljer och bröllopsgäster.

För att göra Fiskars ännu attraktivare efterlyser turismteamet fler och bättre trafikförbindelser från och till huvudstadsregionen och flygplatsen året om.

Suget till Hangö består

De som besökt Hangö denna sommar har kanske konstaterat att de inte var ensamma. På turistbyrån vittnar turistchef Marika Pulliainen om en kundtillströmning utan like.

– Det har verkligen varit mycket människor i gatubilden, både på stränderna, restaurangerna och vid olika sevärdheter. Också bilmängden i centrum har varit enorm.

Pulliainen säger att de slutliga inkvarteringssiffrorna för sommaren kommer om en dryg månad, men att siffrorna för juni visar på en ökning om 9 procent. Det finns flera orsaker till att det varit en livlig sommar i Hangö.

– Vädret inverkar alltid, i synnerhet på mängden dagsbesökare. Vår satsning på marknadsföring har gett oss bra mediesynlighet. Våra mediedagar med fokus dels på Hangö, dels på Kustrutten gav oss stor uppmärksamhet i sociala medier. Tack vare Kustrutten har vi haft mycket mer cykelturister i Hangö än förut.

En intressant följd av det fina vädret är att besökarna i juni och juli var 8 procent färre än i fjol.

– Då vädret är soligt och varmt har vi alltid färre människor på byrån än då det är dåligt väder, för då behöver turisterna mer hjälp med att hitta aktiviteter, säger Pulliainen.

Däremot hade man cirka 92 000 besökare på turistbyråns webbplats i juni och juli.

Utsikten från vattentornet beundrades av 9 607 personer under perioden maj–juli.

Inte heller HSF Marine som driver gästhamnen i Östra hamnen har de slutliga siffrorna ännu. Men hamnkapten Oscar Cavonius säger ändå att man haft en väldigt bra säsong.

– Vi talar om en ökning på fem till tio procent jämfört med fjolåret. Ändå hade vi ett bra år i fjol där vi nådde vårt mål. Vädret är naturligtvis en faktor som inverkar. Hangö är också ett naturligt ställe att stanna på. Men sedan vi kom i gång förra året har vi hunnit marknadsföra oss bra i olika kanaler.

Eftersom Hangö har varit framme mycket har det gynnat också gästhamnen.

– Fast mycket var oklart i fjol hade vi ett bra år. Nu har vi kommit i gång ordentligt vilket har lockat både nya och gamla båtgäster. Det viktigaste är ändå djungeltrumman. Vi har ett ganska bra rykte hos båtfolket.