Lokalmat vinner över automatmat

Nytt alternativ. Nu börjar Emma Friman, Daniela Nyman och Anne Lindholm på restaurang Bakfickan i Tenala med matleverans till äldre personer.Bild: Märta Nummenmaa

Antalet personer i Raseborg som väljer mat från Menumat är åtta. Många beställer i stället mat av lokala restauranger. Restaurang Bakfickan i Tenala hoppar på konceptet.

Då matautomaterna från Menumat testades i Karis och Pojo i fjol var antalet automater 35. I dag har endast åtta personer kvar sin matautomat.

Menumat-automater erbjuds av Raseborgs stad till alla klienter i och med att hemvården inte längre levererar mat.

I Tenala har ingen valt att börja använda matautomat. Eftersom efterfrågan fanns väljer nu restaurang Bakfickan i Tenala att börja laga och köra hem mat till äldre i byn.

– Vi har länge pratat om att utvidga vår verksamhet och det här är ett ypperligt sätt för oss att göra just det och göra de äldre i byn nöjda, säger restaurangens ägare Anne Lindholm.

Matleverans efterfrågad i byn

Ulla Heinänen, enhetschef för Stöd och vård i hemmet i Raseborg, tycker att det är roligt att se att det finns företagare som erbjuder annan matservice.

– Vi kan och vill inte heller neka våra klienter att köpa matservice från andra. Det är positivt att det finns företag i Raseborg som sysslar med det här.

Bakfickan i Tenala är det senaste tillskottet till företag som erbjuder matservice för de äldre. Från och med i går, 2 januari, levererar de mat till cirka 20 personer i Tenala.

– Vi började fundera på det under hösten då vi hade hört oro över automaterna ryktesvägen, säger Anne Lindholm.

– Vi fick dessutom frågan om vi kunde börja leverera mat till de äldre. Anhöriga har kollat med oss om det är möjligt, tillägger restaurangens kock Emma Friman.

Restaurangen har köpt servicehemmets gamla utrustning och använder deras boxar för att leverera maten.

– Vi utvidgar på flera sätt. Vi kommer nu även att ha lunchverksamhet på lördagar i stället för endast måndag-fredag. Vi har dessutom anställt en person på deltid som kommer att vara med och packa maten och leverera den till klienterna, säger Lindholm.

Personlig leverans av kvalitetsmat

Måltiderna är stora och i dem ingår alltid sallad, varmrätt och andra tillägg som till exempel varma grönsaker. Kunderna får dessutom efterrätt. Allt det här får de till priset av 9 euro. En automatportion kostar 9,50.

– Vi har ett stort område som vi levererar till och de som bor längre bort får betala en liten kilometersersättning för hemkörningen, men de som bor nära får leveransen gratis, säger Lindholm.

Klienterna får själva välja vilka dagar som deras mat anländer. På söndag kör personalen inte ut någon mat. Om mat på söndagar önskas finns möjligheten att beställa två mål mat som levereras på lördagen.

– Vanligast är att de beställer mat på måndagar, onsdagar och fredagar. Portionerna är rejäla och ofta räcker det till att värma nästa dag, säger Lindholm.

Personalen hjälper klienterna med att öppna boxen, samt lägga maten på fat. De som bor närmare får maten först och sedan packas maten som ska längre bort. På så sätt hålls maten varm.

– Vi häller upp mjölk om så önskas och brer smör på brödet för de som inte kan göra det själva. Det blir dessutom en social stund för klienterna – vi passar på att berätta om något som är på gångs i byn och så, säger Lindholm.

Menumat förvirrade över bortfall

Husmor Daniela Nyman och Emma Friman tror att den sociala aspekten med hemleverans lockar mer än automatmaten.

– Automaten betyder ett besök mindre. De äldre uppskattar nog att någon kommer in och säger hej, säger Friman.

– Jag har aldrig smakat på automatmaten, men efter att ha jobbat i vårdbranschen i 20 år vet jag att minnet ibland sviker för klienterna och alla har kanske inte möjlighet att använda automaten på grund av krämpor. Jag förstår att människor är lite fundersamma, tillägger Lindholm.

Menumats serviceansvariga i Nyland, Nina Dahlström-Kovanen, förstår inte varför det blev bortfall i Raseborg efter installeringen av automaterna.

– Vi gjorde en marknadsundersökning ocöverlag var alla klienter mycket nöjda. Mitt i allt ringde de bara från hemvården och bad oss komma efter automaterna. Det är givetvis fri konkurrens och en del vill ha den färska salladen som vi inte erbjuder, men vår mat är ändå god och av hygienisk standard.

– Hemvården har varit väldigt aktiva i det här fallet. Personligen tycker jag att det är bra att det finns en öppen marknad och man kan helt klart se att kulturen i Raseborg är att ta mat av lokala företag. Vi är ändå stolta över vår verksamhet, säger Menumats vd Kenneth Selén.

Nytt alternativ uppskattas

Responsen till Bakfickans initiativ har varit mycket positiv. Både anhöriga och klienter samt utomstående har visat sin uppskattning.

– De äldre har nog varit lite oroliga över hur det ska gå med maten och det känns bra att komma med ett nytt alternativ, säger Nyman.

– Vårt mål är att de äldre i byn ska vara pigga och glada, säger Lindholm.