Lojoföretag törstar mest efter tillväxt

Lojoföretaget Bonne Juomat som tillverkar fruktdrycker och dylikt är Västnylands och Saloregionens mest tillväxthungriga företag. Redono från Lojo som bland annat odlar mikroalger fick hedersomnämnande.

Bonne Juomat från Lojo är det mest tillväxthungriga företaget i den här landsändan. Det stod klart i tisdags då vd Matti Väänänen fick ta emot första pris i Västnylands och Saloregionens tillväxtstig.

– Vi strävar efter internationell tillväxt, säger Väänänen.

Företaget är grundat 1998 och tillverkar bland annat juicer av bär och frukter. Dessutom har man en egen källa på Lojoåsen som man tappar källvatten ifrån.

– Vi har en unik och innovativ förpackning som vi saluför vattnet i. Den är i papp i stället för plast, säger Väänänen.

Förutom i Norden, Baltikum och Ryssland vill man växa i Asien, bland annat i Japan. Till sin hjälp har man ett par omtyckta filurer:

– Vi samarbetar med Mumin och med jultomten.

Bioteknik på frammarsch

Hedersomnämnande gav juryn till ett annat Lojoföretag, Henri Laines Redono som verkar i bioteknikbranschen och bland annat sysslar med att rena vatten och odla mikroalger som räknas som riktig superfood.

I sina val betonade juryn tillväxthunger, realistiska tillväxtplaner samt företagens utvecklingspotential. Bonne Juomat och Redono går vidare till den nationella finalen som hålls i Jyväskylä i oktober.

Av 28 företag hade 15 valts ut för att delta i tillväxtprogrammet. Tillväxtstigen är en del av Finlands största sparringprogram Kasvu Open.

Utöver Bonne och Redono deltog bland andra Hangöföretagen Peak Living och Skumppani, Resefönster–Matkaikkuna från Karis, och Talent Adventure Oy Calliola från Snappertuna.

Hjälp med prissättning

Saila Saarelma från Skumppani är nöjd med tillväxtstigens program.

– Jag har bland annat fått hjälp med hur jag ska prissätta mina tjänster.

Hon erbjuder olika program där hon kommer in i ett företags vardag. En av hennes deviser är att det finns en klar korrelation mellan emotionell intelligens och arbetsresultat.

– Om personalen mår bra gör de ett bra jobb. Mitt jobb är att komma in och få saker att hända.

Vill utveckla konceptet

På Calliola i Snappertuna arbetar paret Maiju och Kari Kasanen kontinuerligt med att utveckla sin verksamhet.

– Vi har varit i branschen i 21 år och nu vill vi föra fram Raseborgs unika skärgård för såväl nationella som internationella turister och företag. Här finns oändliga möjligheter och vi nätverkar gärna, säger Maiju Kasanen.

För att nämna något erbjuder Calliola i dag hotell, mötes-, evenemangs- och bröllopsservice.

Resebyrån Resefönster i Karis, tidigare Matkahaukka, ägs av Hilkka Lindqvist och precis som de andra deltagarna upplever hon att hon kommer ha nytta av sparrningsprogrammet.

– Min utmaning är marknadsföring. Många tror att vi bara erbjuder gruppresor, men vi är en resebyrå för alla. Vi skräddarsyr resor åt vem som helst. Service på svenska är något vi satsar på. Det budskapet måste jag få ut.