Ljusmålning och indiska inspirationer på Zebra

Indiern Siddharth Lalchandani bjuder på tilltalande svartvit estetik i Zebra, medan galleriets stora sal präglas av ljusexperiment.

Utställning 1: Siddhart Lalchandali

Utställning 2: I annat ljus

Pop-up: Viktor Juhola

Plats: Galleri Zebra, Centtralgatan 90 Karis

Tid: 1.3–17.3 2017

Öppet: Ti-Fr 12-18, lö 12-16

Ett komplement finns också i popup-galleriet där 14-åriga Viktor Juhola från Svartå visar sitt naturvetenskapliga intresse i foton på de mest utsökta krabbor och andra vattendjur som han fotat i Indien.

Om Zebra under de senaste åren ofta bjudit på utpräglat konstnärliga upplevelser, domineras den pågående utställningen främst av andra kvaliteter. Det gäller inte minst I annat ljus som visas i stora rummet.

Fotocentrum Raseborg, som upprätthåller gallerierna Zebra och Kobra, har också en uttalad social målsättning, nämligen att inkludera även de befolkningsgrupper som ofta står utanför konstens finrum. Det här har märkts bland annat i kurser i självstärkande foto och i förtätat samarbete med aktörer inom tredje sektorn och arrangerade besök för grupper i mental och social rehabilitering, grupper av personer med utvecklingsstörning och även äldre och invandrare.

Lite cirkus

Utställningshelheten I annat ljus är resultat av en kurs som gått i Västra Nylands folkhögskolas regi under ledning av fotoläraren Pekka Nikrus. Deltagarna – och därmed utställarna – kommer via Eteva som erbjuder tjänster till personer med utvecklingsstörning. Alla foton har tagits i grupp, vilket betyder att alla deltagare medverkat i de utställda bilderna.

Utgångspunkten har varit ett mörkt rum där man med hjälp av olika ljuskällor "målat" olika motiv. Lång exponeringstid är en avgörande faktor i sammanhanget. Enligt Pekka Nikrus är idén att undersöka det okända. Upptäckandets glädje – och kanske också spexandets glädje som syns i modellernas utstyrsel – har varit central. Ljusmålningarna speglar på ett drömlikt sätt en annorlunda verklighet.

En del av bilderna präglas av ljusslingor och -streck, andra av ovanliga färgspel. En rad bilder med ramar i glitterpapper förstärker det cirkusaktiga intrycket.

Roligt med experiment och roligt med en annorlunda bildhelhet!

Inte bara mode

Siddharth Lalchandanis tre helheter skapar ett välkommet komplement, en svartvit estetik som känns vilsam.

Han har utbildat sig inom modefotografering, och i ett bildspel visas också en bit av denna produktion, nämligen konstnärliga modebilder där rörelse har en central betydelse.

I en annan serie visar Lalchandani äldre indiska män, ofta nakna och smyckade, ofta med långa grå skägg och fårade ansikten. En del av fotona är tagna under hinduernas viktigaste vallfärd, Kumbh Mela, där målet är ett rituellt bad i en helig flod för att skölja bort sina synder. Riten är förknippad med både mystisk energi och andlig expansion. Aningarna om magin i de gamla traditionerna förmedlas i bilderna som öppnar en annan värld.

Lalchandanis serie Shakti – Den feminina kraften, som jag personligen tilltalas allra mest av, bjuder på utsökt skönhet med effekter av ljus och skugga i bilderna av en naken kvinna. Fotografen har velat visa hur en blyg flicka förvandlas till en självsäker kvinna som hittat sin inre styrka, bland annat med hjälp av medveten andning.