Livslång hobby kulminerar i utställning

Prisbelönt. Göran Baarman har tidigare kört mycket motorcykel men det gör han inte längre, han har även vunnit priser i både körtävlingar och på utställningar med motorcyklarna.Bild: Patrik Lindström

Efter att större delen av sitt liv samlat på delar till gamla motorcyklar firar Göran Baarman sin födelsedag på ett speciellt sätt. Han ställer ut de motorcyklar han själv byggt ihop och har kvar.

Göran Baarman fyller 80 år och firar med en utställning av sina motorcyklar. Han har för tillfället tio stycken och alla har han byggt ihop själv.

– Jag har aldrig köpt en motorcykel även om jag har haft ett tiotal sammanlagt, säger Baarman.

På söndag mellan klockan 12 och 16 håller han öppet hus då alla intresserade får komma och inspektera de gamla motorcyklarna som han ställer ut i sin trädgård. Hans motorcyklar är från 1950-talet och tidigare.

– Jag hoppas att många av de vänner jag har fått genom hobbyn och som hjälpt mig i mitt samlande kommer att dyka upp, säger Baarman.

Bit för bit

Motorcyklar har alltid fascinerat Baarman och redan i ung ålder samlade han ihop delar för att bygga sin första motorcykel. I dag är det hans stora hobby och han har under sina pensionsår byggt ihop tio stycken motorcyklar.

– Jag samlar på delar till olika gamla motorcyklar som jag sedan själv bygger ihop till en hel och funktionsduglig, säger Baarman.

Tidigare har han samlat delar till motorcyklar av olika märken men nu har han specialiserat sig på märket Triumph. När han får reda på att det finns en del av en gammal motorcykel någonstans försöker han ofta få tag i den och har till exempel fem överlopps motorer som han inte har ramar till.

– Mitt sista projekt är en Triumpf Trophy Generator som jag har ramen och motorn till men ännu inte börjat bygga ihop, säger Baarman.

Det är en unik ram som skulle skrotas men Baarman räddade den. Dessa motorcyklar gjordes i Storbritannien efter kriget men motorn han fått tag i har hittats i Sverige.

– I Sverige hade man råd med motorcyklar medan både Storbritannien och Finland var fattiga efter kriget, säger Baarman.

Organiserad samling

Alla motorcyklarna han byggde ihop som ung har han sålt länge sedan. Hobbyn hade en lång paus under arbetslivet då han även bildade familj, men intresset har alltid funnits och då han pensionerade sig tog han upp byggandet igen.

– Vi sålde motorcyklarna för att kunna köpa en bil med min fru, någonting som kändes mera nödvändigt då, säger Baarman.

Att samla ihop alla delar och sedan bygga ihop dem till en hel fungerande motorcykel brukar ta några år men om han är riktigt snabb kan det gå på ett år. Ibland finns vissa delar inte alls att få tag på, och då måste han göra dem själv eller få någon svetsare att göra delarna åt honom.

– De flesta motorcyklarna är registrerade och alla är helt funktionsdugliga, säger Baarman.

Det är dock inte alltid det lättaste att få lov till registrering av en motorcykel som man byggt ihop själv, men i de flesta fallen har det ändå gått bra.

Att samla ihop delar till motorcyklar är ändå ingenting som man gör själv förklarar Baarman. Det gäller att sprida ordet om sin hobby så att sedan då någon av ens vänner och bekanta stöter på en del han letar efter kan de tipsa honom om var den finns.

– Det var till exempel en vän som tipsade om ramen till mitt nuvarande projekt som skulle skrotas, säger Baarman.

För att hålla koll på vilka delar som behövs till vilken motorcykel har han ett enormt register där allting finns antecknat. Alla delar är numrerade så på det sättet vet man också till vilken modell en viss del hör.

– För varje motorcykel jag har byggt ihop har jag en mapp där varje del som finns i den står uppskriven, säger Baarman. Jag gör inte själv någonting med det men om jag någon gång säljer motorcykeln är det bra att kunna visa vad som finns i den.

Man hittar Baarmans utställning på Raseborgsvägen 29.