Liten ökning i fjol: 7 400 nödmeddelanden per dag

Flest uppdrag förmedlades till hälsovårdsväsendet år 2018. Bild: SPT/Mikael Piippo

Antalet nödsamtal fortsätter växa. Största delen av anmälningarna handlade om hälsovård.

Nödmeddelandena ökade lite i fjol, skriver Nödcentralsverket i ett pressmeddelande. Nödnumret 112 fick 2 736 000 nödmeddelanden 2018, jämfört med 2 680 000 året innan. Också mängden felaktiga meddelanden ökade.

– Felaktiga meddelanden gäller i huvudsak situationer där akut myndighetshjälp inte krävs, men där medborgaren inte har känt till någon annan hjälpande instans, säger kvalitetschef Tommi Hopearuoho i pressmeddelandet.

Nödcentralen fick också en del busringningar, som vid behov anmäls till polisen. Enligt statistiken fick 97 procent svar inom 30 sekunder. Enligt Hopearuoho har nödcentralen lyckats nå tidsmålen, men det har varit svårare speciellt i semestertider eller under till exempel stormar.

Av uppdragen förmedlades 55 procent till hälsovårdsväsendet, 35 procent till polisväsendet och 6 procent till räddningsväsendet. De övriga 4 procent gick till socialväsendet och andra myndigheter.