Lagerstam hoppas på samarbete

Enligt överkommissarie Mats Lagerstam har mopedisternas nattliga åkturer varit ett välkänt problem i många år. Nu vill han se ett ökat samarbete mellan polis och stad för att få situationen under kontroll.

I sommar har Mats Lagerstam, överkommissarie vid Raseborgspolisen och första vice ordförande i Raseborgs stadsstyrelse, fått ett flertal mejl och haft flera samtal, där människor klagat över oljud som orsakas av ungdomar som åker runt Ekenäs med sina mopeder.

– Under de senaste två månaderna har flera människor kontaktat mig och bett mig att göra något åt saken, både i rollen av polis och som representant för stadsstyrelsen, säger Lagerstam.

Lagerstam förstår missnöjet bland både turister och Ekenäsbor.

– Ett av klagomålen kom från en person som hyr ut en lägenhet åt turister nere vid Stallörsparken. Enligt personen hade två utländska turister rest till Ekenäs för att de hade hört att Ekenäs är en trivsam och lugn stad. Redan under deras första natt hade ett gäng mopedister kört runt parken i timtal, vilket ledde till att turisterna tog sitt pick och pack och sade att det inte går att stanna där.

– I sommar har det också varit så varmt att många varit tvungna att sova med öppna fönster, vilket bara gjort oljudet mer plågsamt för Ekenäsborna. Också båtturisterna som finns på 50 meters avstånd från parken har klagat över oljudet.

Inte ett nytt problem

Både staden och polisen har varit medvetna om problemet i många år. Tidigare har man skjutit över ansvaret för att lösa problemet på varandra och behandlingen av ärendet har skjutits upp. Nu vill Lagerstam se ett ökat samarbete mellan polisen, staden, inblandade mopedister och deras föräldrar för att få situationen under kontroll.

– Vissa mopedister kör omkring i staden varje kväll. Ofta kan det handla om ett gäng med 15–20 mopedister som snurrar kring en två kilometer lång sträcka mellan Stallörsparken, viadukten, Stationsvägen och torget.

Samma mopeder kan köra förbi femtio eller hundra gånger under samma kväll och de kan i värsta fall surra på till klockan fem på morgonen.

– Då någon försökt gå fram och fotografera eller filma mopederna har ungdomarna börjat hota personen med att de bränner dennes bil om de blir fotograferade.

Vissa provocerar också medvetet polisen för att sedan kunna köra undan. Enligt Lagerstam har polisen fått instruktioner att undvika att börja köra efter mopederna för att inte utsätta mopedisten eller utomstående för onödig fara.

Nya medel krävs

Hittills har polisen enbart kunnat bötfälla och dra in körkortet av ungdomarna som brutit mot trafikregler eller kört med olagliga mopeder. Det har inte haft någon effekt.

– Dessa ungdomar verkar sakna trafikvett och har varken respekt för regler eller för människorna i sin omgivning.

Lagerstam tror inte att ungdomarnas föräldrar alltid vet vad de håller på med. De kanske tror att deras barn spelar videospel hos grannen. Han råder föräldrarna att pränta i sina barn att de ska följa polisens signaler och att ett straffregister kan bränna flera broar i framtiden.

– Jag önskar att föräldrarna, mopedisterna, staden och polisen med gemensamma krafter skulle bidra till att göra staden trivsam.

Lagerstam påpekar att man i Karis länge led av ett liknande problem, då lokala ungdomar körde omkring i skolkvarteret. Även där försökte han länge få staden att gå med på att införa ett körförbud på området klockan 22-6. Staden var rädd att åtgärden enbart skulle flytta problemet till ett annat ställe, men det har visat sig vara en positiv lösning.

– Jag tycker att man kunde införa en försöksperiod i Ekenäs, där man skulle förbjuda tvåhjulingar att köra på vissa områden i Ekenäs centrum nattetid. I dagens läge är genomkörning till parkeringsplatsen vid Knipan tillåtet, vilket betyder att ungdomarna egentligen inte bryter mot några regler då de kör till parkeringsplatsen för att vända.

– Ett annat alternativ kunde vara övervakningskameror. Jag vet att det skulle väcka mycket kritik, men det skulle också göra polisens arbete tryggare och effektivare. Polisens primära uppgift är inte att jaga och bötfälla mopedister, man är tvungen att prioritera andra uppgifter.

Lagerstam poängterar att övervakningskameror i stadskärnor inte finns till för att övervaka mopedister, utan för att göra gator och områden tryggare. Filmmaterialet kan ändå användas för att utreda brott.

Mopedisterna svarar

Jag träffar en mopedist i Ekenäs, som medger att hen ibland deltagit i de nattliga körningarna.

– Vi gör det nu för det mesta för att träffa vänner och köra omkring lite tillsammans. Samtidigt så blir det ju lite roligare då man vet att det irriterar vissa, säger hen.

Mopedisten vet att människor kan bli irriterade av att de kör omkring i Ekenäs centrum, men enligt hen finns det inte så många ställen där de kan samlas.

– Inte gör vi det enbart för att irritera folk, men jag vet att en del mopeder har väldigt högt ljud. Samtidigt så finns det människor som blir irriterade av minsta lilla.

– Jag vill ännu säga att vi också gör annat än kör omkring. Oftast samlas vi bara för att träffa vänner och ibland kör vi ett par varv in till stan och tillbaka. En del kan säkert ändå tänka annorlunda.