Kvinnorna för vidare arvet och namnet

Förtroende. Det är det som får juvelhandlare att skicka ädelstenar värda 25 000 euro på prov till Helsingfors. För Tina Tillander, juvelerare i femte generation, är det guld värt.

– Det här är en bransch där tillit är A och O. Jag måste lita på mina leverantörer, eftersom jag inte med blotta ögat kan se om en ädelsten är kvalitativ. Och jag måste lita på mina kunder, säger Tina Tillander, vd för guldsmedsföretaget Atelier Torbjörn Tillander sedan 1993. Sedan elva år tillbaka bor hon i Tenala och pendlar till arbetet i Helsingfors.

– Vi bodde en tid i Sverige och när vi kom tillbaka därifrån hade vi samlat på oss sju hästar. Med sju hästar kan du inte bosätta dig var som helst. Så hittade vi en gård i Tenala och bosatte oss där, säger hon.

Bygger smycken kring en sten

Hon har vuxit in i branschen genom sina föräldrar Torbjörn och Paula Tillander och lärt sig en stor del av kunnandet i praktiken. I bakfickan finns också studier i ädelstenar, pärlor och guldsmide. Med tiden har hon utvecklat en egen stil.

Allt börjar med ädelstenar, konstaterar Tina Tillander och plockar fram en handfull olikfärgade stenar: tanzanit, turmalin och pärlor.

– Jag reser mycket för att köpa material, och när jag ser något fint kan jag tänka att den där stenen ska bli ett sådant där smycke, eller av den där ska jag göra något åt en viss kund. Där börjar skapandet.

Ett tränat öga ser skillnaden

Pärlor hör till Tina Tillanders styrkor. Förutom att hon studerat dem i Japan har åren i branschen tränat hennes öga att se om det är frågan om en äkta pärla eller inte. De allra flesta pärlor som används i dag är odlade men det finns stora kvalitetsskillnader. Dessutom finns det fortfarande äkta pärlor, alltså sådana som har kommit till av en slump, utan att människan ingripit.

– Riktiga pärlor uppstår då musslan börjar försvara sig mot en inkräktare. Det är alltid något organiskt som tränger sig in i musslan och som den börjar forma en pärla runt. I odlade pärlor är kärnan artificiell och det kan man se på röntgen. Med blotta ögat är det mycket svårt att se skillnaden. Jag klarar det och min mamma men Jenny är kanske inte riktigt där ännu.

– Det krävs övning och erfarenhet. Jag kan inte säga vad det är som gör att jag ser det, jag bara ser det.

Juveler i generna

Förutom Tina jobbar också hennes mamma Paula Tillander och dotter Jenny Tillander i företaget. Paula Tillander blev gemmolog, alltså ädelstensexpert, genom en brevkurs ordnad av finska guldsmedsförbundet.

– Vi var en grupp i Helsingfors som gick kursen då. Jag blev färdig gemmolog 1977.

Fyrtio år senare är dotterdottern Jenny färskutexaminerad gemmolog från Amerikanska gemmologinstitutet i London och tre generationer kvinnliga ädelstensexperter betjänar kunderna i familjeföretaget.

– Jag hittade mig bakom disken i vår affär och tyckte att kundbetjäning var så roligt. Men jag märkte också att jag måste ha fakta bakom när jag pratar med kunderna, så att jag kan förklara om de olika stenarna och varför alla stenar inte passar till alla ändamål, säger Jenny Tillander.

– Det är också ett sätt att få en egen identitet i den här branschen och hitta sin egen roll, säger Tina Tillander.

Döttrarna har tagit över

Guldsmedsbranschen är en traditionell bransch men omvärlden har förändrats sedan 1956, då de första smyckena kom till i guldsmeden Torbjörn Tillanders nygrundade företag.

– Kunderna är mera krävande nu för tiden och vill hela tiden ha något nytt. Vi har kunder som kommer in en gång i månaden och frågar efter det nya. Då måste vi ha något att visa dem, säger Tina Tillander.

– Även om branschen är gammalmodig måste man kunna förnya sig. Det går inte att bara sälja samma saker som vi sålde på 1970- och 1980-talen.

Den tillanderska släkten har varit i guldsmedsbranschen sedan Alexander E. Tillander slog upp dörrarna till sin guldsmedsaffär i S:t Petersburg år 1860. I fyra generationer gick yrket i arv från far till son. Nu förvaltas släktens arv i femte och sjätte släktled av döttrar.

– Det här är en bransch för kvinnor. Som kvinna vet jag vad den moderna kvinnan vill ha för smycken, vilket är viktigt för att kunna designa smycken som är säljbara. Jag vet vad som är snyggt, vad som passar med vad och vad som är bekvämt att bära, säger Tina Tillander.

95 procent av dem som använder smycken är kvinnor.

– Men nu för tiden kommer damerna själva och köper sina smycken. Förr var det alltid herrarna som köpte, säger Paula Tillander.

Också Tina Tillanders syster, Annette Tillander, går i sin fars fotspår men hon arbetar inte i faderns företag utan har grundat en egen ateljé.

Smycken för 300 000 euro

Trots att guldsmedsbranschen i allmänhet och Atelier Torbjörn Tillander i synnerhet förknippas med lyxprodukter betonar Tina Tillander vikten av att kunna anpassa sig till kundens behov.

– Man måste ha förmågan att läsa kunderna och ha ett psykologiskt öga så att man utan att fråga direkt kan få reda på hur mycket kunden har tänkt lägga ner på smycket, säger Tina Tillander.

Det kan handla om allt från det unga paret som alltid drömt om specialdesignade vigselringar men bara kan sätta 2 500 euro på det till mannen som vill köpa smycken åt sin fru och sina fem döttrar och startar med en budget på 100 000 euro. Innan det projektet var klart hade mannen självmant höjt budgeten till 300 000.

– Men det är ju väldigt få i Finland som kan sätta 300 000 euro på smycken utan vidare. Därför är det viktigt att kunna designa i alla prisklasser

Unikt hantverk

I Atelier Torbjörn Tillander är varje smycke unikt, här satsas inte på massproduktion. All tillverkning sker för hand i guldsmedsverkstaden i centrala Helsingfors, där fem noga utvalda guldsmeder jobbar.

– Det är jätteviktigt att jag som designer kan följa med alla skeden av arbetet med våra guldsmeder. Min första designsketch är alltid mest riktgivande och kan ändras under arbetets gång. Det är en skapande process.

Guldsmederna använder bara traditionella metoder. Arbetsledaren Rauno Tynkkynen liknar arbetet vid en skulptörs arbete.

– Vi gjuter inte våra smycken utan vi täljer fram dem. Det är lite som när en skulptör skulpterar fram en staty ur ett marmorblock. På samma sätt skulpterar vi fram de former vi vill ha, säger han.

En flisa och några hundradels millimeter i taget formas också de små håligheter som ska innehålla vackert infattade diamanter i rad.

– Det gäller att ha tålamod och en stadig hand, säger guldsmeden Janne Ehrukainen.

I den skapande processen kan det också uppstå motgångar och problem som till en början verkar olösliga. Men kreativitet och envishet brukar löna sig.

– Ibland kommer det emot en situation då till och med guldsmederna säger att det inte går att göra på ett visst sätt. Jag kan sällan släppa det utan går och funderar, och sen plötsligt kommer jag på en lösning, säger Tina Tillander.

– Man får inte ge upp. Det finns alltid en lösning på allt.

Tillanders guldsmedssläkt

1860 grundades den första guldsmedsaffären i släkten av Alexander E. Tillander

1917 flyttade företaget till Finland

1956 grundade Torbjörn Tillander sitt företag

1984 började Tina Tillander officiellt jobba i företaget

1993 blev Tina Tillander vd för företaget

2007 grundade Annette Tillander, Tina Tillanders syster, en egen ateljé