Köpman rasar mot försenad västmetro: "Jag vet inte när jag kan öppna"

Frustrerad. Köpman Toni Pokela vet inte när han kan öppna sin matbutik vid den nya bussterminalen vid Mattby metrostation.Bild: Niklas Tallqvist

För ett år sedan skulle köpman Toni Pokela öppna en ny mataffär vid ingången till Mattby metrostation i Esbo. Ett år senare står butiken fortfarande oöppnad och Pokela har ingen aning om när han kan slå upp dörrarna.

Toni Pokela visar oss omkring i sin halvärdiga affär vid bussterminalen i Mattby metrostation. Torrvaror finns på hyllorna och kassamaskinerna är installerade, men det viktigaste av allt – kunderna, lyser med sin frånvaro. Pokelas butik är ett snabbköp med en yta på 400 kvadratmeter som fungerar ihop med den stora butiken i köpcentret Iso Omena. Utanför butiken finns tomma butiker, kaféer, en kiosk och snabbmatsrestauranger med företagare i samma situation som Pokela.

– Det är frustrerande. Det känns trist att inte veta när jag kan öppna affären. Med stor sannolikhet blir det inte i slutet av september. Något mer vet jag inte och vet inte heller vem jag ska fråga, säger Pokela.

Han vågar inte gissa hur mycket förseningen har kostat honom, men tror att det rör sig om tusentals euro. Hyran har förhandlats med köpcentrets ägare Citycon och mot hyresvärden har Pokela inget kritiskt att säga.

– Det är inte Citycon som ska bära hundhuvudet för förseningen. De har varit mycket tillmötesgående och skött sig bra.

Förlusterna för Pokela har främst handlat om investeringar, löner och uteblivna intäkter.

– För ett år sedan anställde jag 15 personer till den här butiken. De har nu jobbat i andra K-affärer och hos Kesko, men är på väg tillbaka till min butik i slutet av september.

Pokela är kritisk mot Västmetro Ab, som enligt honom skött informationen dåligt. Han efterlyser tillfällen där man tillsammans slår sig ner för att lösa problemen. Pokela förundrar sig över att man i motgångar bara nöjer sig med att skjuta upp starten av västmetron. Enligt honom handlar det om vilja och ledarskapsförmåga.

– Det saknas i Västmetro Ab. I företagsvärlden är deadlinen det sista man tänjer på. Om ett projekt ska ros i hamn inom utsatt tid så ser man till att det finns tillräckligt med resurser. Det förvånar mig att det inte gäller västmetron. Nu har vi satt ut en egen deadline när butiken ska vara färdig att öppna. Vi har också plikter att sköta mot leverantörer och samarbetspartner.

Pokela har inte ansökt om ekonomisk kompensation för förseningen och räknar inte heller med det. I teorin kunde Pokela öppna affären innan metrotrafiken västerut börjar, men det är inget alternativ. Butiken behöver kunder.

– Butikskonceptet är byggt kring kundströmmar i metron och bussterminalen. Det ska gå snabbt att handla här på väg till bussen eller metron. Jag har erfarenheter av att driva en affär i Stationstunneln i Helsingfors. Butikernas koncept där bygger på kunder som har sina tider att passa i kollektivtrafiken.

Västmetrons vd Ville Saksi förstår Pokelas och de andra företagarnas bekymmer med uteblivna intäkter, rekryteringsutmaningar och logistiska problem. Att föra enskilda möten med företagarna om förseningen och eventuella tidtabeller för öppningen har ändå inte varit aktuellt.

– Vi har försökt vara så öppna som möjligt med informationen och berättat kontinuerligt om vad som är på gång. Vi har inte resurser för att arrangera specifika möten med företagarna. Förseningen gäller ju inte bara dem. Alla lider av förseningen och då har vi sett det som den bästa lösningen att informera på vår hemsida och via massmedier, säger Saksi.