Kontakter över flera gränser

Nesenta inleder hösten med flera tiotal nyanställda i Jorvas, Kyrkslätt. Här sköts nu kundservicen även för två stora svenska nätbutiker.

Adressförändringar, faktureringsärenden, avbrott i distributionen, frågor kring de digitala utgåvorna.

Det här är typiska kundärenden som dagligen flyter in hos Nesenta i Kyrkslätt, i det här fallet frågor som har med tidningar att göra. Kunderna önskar klara svar och vill att deras ärenden åtgärdas fort och smidigt.

– Oftast är det saker som löser sig ganska snabbt, säger Belinda Lönnström som jobbat för Nesenta i drygt ett års tid och som bland annat betjänar de VN-prenumeranter vilkas ärenden landar här i Jorvas.

Nesenta är ett kontaktcenter och de företag som anlitar det, däribland KSF Media, gör ingen stor sak av att valda delar av kundservicen sköts utanför det egna huset. Det hör till konceptet. Det är kundernas ärenden som ska vara i fokus, inte frågan var de sköts.

– Vi lyckas med vårt jobb när kunden får sin fråga löst på en gång och med god kompetens, säger personalchefen Nina Tallqvist.

– Vi tar hand om våra kunders kunder, i våra kunders namn, preciserar Kenneth Tallqvist, vd och den person som tillsammans med Juha Melgin startade upp verksamheten år 2002.

Sverige ny bit

Mediernas kundärenden är bara ett av de områden som företaget specialiserat sig på. Tidigare i sommar stod det klart att svenska Consortio Fashion Group, CFG, flyttar sin kundservice från Sverige till Nesenta i Finland, som redan tidigare tagit hand om koncernens finländska kundservice.

CFG:s kändaste nätbutiker är Cellbes och Bubbleroom, som båda säljer modekläder.

De svenska kundkontakterna ska nu helt skötas i Finland. Det handlar om förfrågningar per telefon, per e-post och genom flera olika sociala medier.

– Den 30 augusti öppnas alla linjer från Sverige, säger Nina Tallqvist och berättar att ny personal anställts och utbildats för att ta sig an det växande uppdraget.

Det handlar om runt 30 personer, vilket betyder att Nesenta nu har över 120 anställda totalt. Av de rekryterade krävdes uttryckligen kunskaper i svenska.

Flera program

Esbobon Oliver Palmberg har hunnit jobba i snart två månaders tid med i huvudsak CFG:s nätbutiker.

– Det känns bra, säger han och berättar att han gärna fortsätter med jobbet några kvällar i veckan även efter sommaren, då hans studier på Svenska handelshögskolan igen kommer upp i varv.

Bland de nyanställda finns även en handfull personer med rötter i Sverige. Kajsa Ignestam som bor i Helsingfors är en av dem.

– Det tar ett tag att lära sig alla program, men jag tycker att man rätt snabbt kommer in i jobbet.

– Jag är här för att utveckla mig själv också, säger hon och berättar att hon även tidigare arbetat inom kundservice.

Hon har studerat i Finland och utexaminerades i våras med en kandidatexamen i konst.

Öppna kontor

De anställda är indelade i olika team som arbetar i mindre kontorslandskap. Tanken med de öppna kontoren är att kommunikationen ska ske snabbt och smidigt också mellan dem som jobbar.

– Den information som flyter över skärmarna är viktig, säger Kenneth Tallqvist.

Han ser överlag belåten ut när han förevisar företagets lokal, som omfattar totalt 1 200 kvadratmeter indelade i fyra helheter.

– Det är egentligen en ganska stor sak att vi anställt så här många till. Det handlar om en export av tjänster, säger han och berättar att det rikssvenska tillskottet i servicepaletten baserar sig på en relation som byggts upp under flera års tid.

Kring 100 tidningar

Också de övriga delarna inom företaget växer. Kunderna, det vill säga företag och andra som anlitar Nesenta, är nu uppe i cirka 100.

Till dem hör bland annat ett tiotal förlag med sammanlagt över 100 tidningar och tidskrifter, däribland stora Maaseudun Tulevaisuus.

Av övriga kunder kan nämnas bland annat St 1, Vasa Elektriska, Rengasmaailma, Tarkett och Valitut Palat, det vill säga finska versionen av Det Bästa.

– Närmare 300 olika telefonlinjer kommer in till oss och vi jobbar i ungefär 30 olika stöd- och datasystem. Alla anställda behöver förstås inte kunna allt, men en förutsättning för att kunna jobba här är att man trivs med många olika arbetsuppgifter.

Nesenta redigerar också programtablåer för tv-kanaler.

– Editeringen sysselsätter ungefär tio personer och jobbet görs på tolv olika språk. Det handlar om tablåer för cirka 700 europeiska kanaler och här har vi faktiskt lyckats ta en del jobb från Indien, säger Kenneth Tallqvist.

Jorvas bra miljö

Företaget finns i Jorvas High-tech Center, där ungefär 100 olika firmor verkar.

– Det här är en bra miljö för oss, både tekniskt och fysiskt.

Nesenta har också mindre center i Kuhmo och Lieksa. Tidigare hade företaget verksamhet även i Karis.

Västnyland utgör överlag ett viktigt område när det gäller rekrytering av folk och Tallqvist utesluter inte att företaget någon gång i framtiden igen etablerar sig fysiskt längre västerut.

– Vi kommer antagligen att söka flera kunder i Sverige i framtiden. Ifall vår expansion i Sverige fortsätter så kan det bli aktuellt med nya center igen, till exempel i Raseborg.